РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКОГО ІНТЕРЕСУ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ МЕДІАТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Наталія МЄЛЄКЄСЦЕВА Камʼянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0003-0330-2920

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.5

Ключові слова:

дитяче читання, читацький інтерес, початкова літературна освіта, медіатехнології, здобувачі початкової освіти

Анотація

У статті порушено актуальну проблему сучасної освіти – зниження інтересу до читання в молодших школярів. Проаналізовано тенденції дитячого читання в контексті інформаційного суспільства, визначено негативний вплив кризових ситуацій на когнітивні здібності дітей і їхню читацьку активність. На основі аналізу наукових джерел з’ясовано, що поняття «читацький інтерес» досліджується в контексті роботи з дитячою книгою, організації читацької діяльності та формування читацької компетентності здобувачів початкової освіти. Схарактеризовано сутність літературної освіти молодшого школяра, основою якої є наявність читацького інтересу, що виступає основним мотиваційним чинником активізації читацької діяльності та стимулює дитину до активної участі у процесі читання. З’ясовано, що читацькі інтереси учнів проявляються в позитивному ставленні до читання, прагненні ознайомитися зі змістом твору, що слугує джерелом нових знань та емоційних переживань. Описано психолого-педагогічні особливості читацького інтересу здобувачів початкової освіти. Обґрунтовано доцільність використання медіатехнологій для стимулювання інтересу до читання, формування культури зорового сприйняття інформації та розвитку читацьких уподобань молодших школярів в умовах сучасного інформаційного простору. Запропоновано медіатехнології й окреслено їх роль у розвитку читацького інтересу молодших школярів: електронні книги й інтерактивні читанки, інтерактивні читацькі додатки та гейміфіковані платформи для читання, соціальні мережі для читання та читацькі спільноти, візуалізований контент для читання (скрайбінг, буктрейлер). Наголошено на необхідності адаптації літературного матеріалу до інтересів і потреб сучасних молодших школярів, яка передбачає гнучке використання новітніх методів, технологій і засобів, що стимулюють пізнавальну активність учнів і формують у них позитивне ставлення до читання.

Посилання

Дев’ятко Н. В. Фанфікшен як новітній тип молодіжної літературної творчості: проблема актуальності. Культурологічний альманах : науковий журнал : зб. наук. праць. 2018. № 9. С. 26–30.

Дубровська Л. О., Дубровський В. Л., Король В. С. Психолого-педагогічні особливості читацьких інтересів молодших школярів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 2. С. 17–22.

Дятленко Т. І. Читання літератури дітьми шкільного віку як актуальна проблема сучасної освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2018. Вип. 85. С. 36–39.

Звіт про результати загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи ЗЗСО». Частина ІІІ. Читання. Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2019. 252 с. URL: http://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads /2019/03/2018_ZVIT_MDYAPO_ CHYTANNYA_Sajt-1.pdf (дата звернення: 10.12.2024).

Максимчук Н. С., Прокопчук М. І. Розвиток у молодших школярів інтересу до уроків читання засобом освітніх веб-квестів в освітньому середовищі Нової української школи. Інноваційний розвиток сучасної науки та освіти : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр (Житомир, 11 червня 2024 р). Research Europe, 2024. С. 14-18. URL: https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2024/06/re11.06.2024.pdf#page=14 (дата звернення: 10.12.2024).

Мартиненко В. О. Читацькі інтереси молодших школярів: сучасні тренди і традиції. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2019: інтернаціоналізація та інтеграція в освіті в умовах глобалізації : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2019. С. 125–128.

Нікітіна Н. Формування читацької компетентності як парадигма успішної особистості майбутнього. NEW INCEPTION : науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка ; голов. ред. С. І. Стрілець. Чернігів, 2020. № 1. С. 52–59.

Нова українська школа: організація медіаосвіти в початковій школі : навчально-методичний посібник / Старагіна І. П., Волошенюк О. В., Мокрогуз О. П., Ганик О. В. Київ : ПРОПАПІР, 2021. 160 с.

Новик І. М., Сащук Т. В. Book trailer як засіб формування читацьких інтересів молодших школярів. Молодий вчений. 2018. № 3(55). С. 574–577.

Слижук О. А. Розвиток читацьких інтересів молодших підлітків у процесі навчання української літератури в Новій українській школі. Бібліотека для дітей – книжковий простір безпеки та розвитку : зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції; 18–20 квітня 2023 року, Національна бібліотека України для дітей (м. Київ). 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735284/1/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf (дата звернення: 10.12.2024).

Старагіна І. П. Нова українська школа: методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з предметів мовно-літературної галузі в початковій школі : навчально-методичний посібник / за ред. О. В. Волошенюк, В. Ф. Іванова. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 58 с.

Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. 366 с.

Трунова В. Формування читацьких інтересів дітей на перших етапах початкової шкільної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 39. С. 98–106.

Червінська І., Струк А., Притуляк О., Никорак Я. Медіатехнології як ефективний засіб підвищення якості освітнього процесу в закладах вищої освіти. Освітні обрії. 2022. № 2(55). С. 69–73. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/6674/6977 (дата звернення: 10.10.2024).

Яценко Т. О. Проблема читання в умовах інформаційного суспільства: соціальний і методичний аспекти. Проблема читання в сучасному інформаційному суспільстві : матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 12 вересня 2019 р., м. Київ / Ін-т педагогіки НАПН України; за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. С. 5–8.

Goodreads – соціальна мережа книголюбів для уроків літератури. На Урок. URL: https://naurok.com.ua/post/goodreads-socialna-merezha-knigolyubiv-dlya-urokiv-literaturi (дата звернення: 10.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

МЄЛЄКЄСЦЕВА, Н. (2024). РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКОГО ІНТЕРЕСУ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ МЕДІАТЕХНОЛОГІЙ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 29–36. https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА