MOTIVES OF INFORMATION ACTIVITY OF A MODERN INDIVIDUAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16

Keywords:

information activity of the individual, motive, motivation, motivation for information activity, motives of information activity, internal motives of information activity of the individual, external motives of information activity of the individual, internal motivation of information activity of the individual, external motivation of information activity of the individual

Abstract

The relevance of the topic of the publication and its timeliness and practical significance, an analysis of scientific works on the topic of research were carried out in the article substantiates. Its goal is to update the definition and content of the motives (motivations) of a modern individual for information activities. In accordance with the purpose, the motive was defined as an effective incentive of an individual to activity, which can take the form of a set of external or internal conditions and/or certain (material or ideal) objects (processes, phenomena, etc.) that encourage activity and determine its direction, the reason realized by the individual that determined the choice of certain actions. The set of motives constitutes motivation, which, like the motives for information activity themselves, is combined into two classes by source of origin: internal and external. Both of these classes are completely subjective and can be both positive and negative, and assignment to a particular class is also largely subjective. The most relevant motives for the information activity of a modern individual include: 1) satisfaction of curiosity, natural curiosity, desire for independence and autonomy, desire for social interaction, need for success, sense of duty and responsibility, etc. – tha is, motives (namely, internal motives), which have mainly psychological and philosophical content and relate to the satisfaction of the mental, psychological and worldview (moral and ethical) needs of the individual by means of information activity; and 2) financial rewards, work bonuses, competitions and competition, factors that provoke anxiety and a sense of danger, condemnation and punishment, duties and responsibility etc. – that is, motives (namely, external motives), which usually have a social, communicative and material focus, and arise from the demand to satisfy information needs produced by the environment. Since both extrinsic and intrinsic motives have their advantages and disadvantages, for effective information activities they must be combined, as well as ensuring the implementation of a number of conditions (effectiveness of activities, the presence of its adequate assessment, awareness of the importance of the activity by the individual, etc.). The study of motivation for information activities of future and practicing primary school teachers and the development of a system of its practical support at a high level should be included among the promising areas of scientific research.

References

Долбін О. Мотивація: Внутрішні та зовнішні фактори впливу. Blaze Talk – Ідеї, що надихають : веб-сайт. 30 червня 2024 р. URL: https://surl.li/pjkraf

Психологічний словник : електронний ресурс / авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; за ред. Н. А. Побірченко. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf

Червінська Н. Внутрішня і зовнішня мотивація: відмінності та приклади. Depositphotos : веб-сайт. 01.09.23. URL: https://surl.li/xnxlon

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник [Текст]. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Добростан О. В., Іваненко Р. В., Коваленко Л. А. Вивчення мотивації до навчання старшокласників в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2024. № 3. С. 49–54. doi: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9

Пантелюк М. Психологічні особливості мотивації навчальної діяльності студентів. Студентський дайджест : збірник наукових матеріалів здобувачів вищої освіти. 2024. Вип. 9. Рівне : РДГУ, 2024. С. 43–45. URL: https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44

Полковніков Я. Розвиток мотиваційної сфери майбутніх лікарів-стоматологів в умовах сучасності. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 28–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12

Скулиш Н. Є. Позитивна навчальна мотивація є основою діяльнісної самореалізації старшокласників в процесі навчання. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : збірник матеріалів наукових доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 193–205. URL: https://surl.li/paxrvz

Ващук С. Г., Юрчук Л. В. Психологічні феномени, які впливають на формування професійної мотивації. Людина і суспільство: економічний та соціокультурний розвиток : збірник тез доповідей ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Рівне, 26–27 березня 2024 р.) / укл. Колісник В., Позднякова Т. ; за ред. Т. Макух, Н. Харченко. Рівне : РІУУ, 2024. С. 252–255. URL: https://surl.li/xkjgxd

Каньоса Н. Особливості формування професійної мотивації студентів вищого педагогічного закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 50–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12

Ковалевський І. Професійна мотивація майбутніх менеджерів у процесі фахової підготовки. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 21–22. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_npk-2024_3f5ab.pdf#page=22

Кірсанов М. В. Фактори, які сприяють формуванню у майбутніх фахівців позитивної мотивації до занять з фізичного виховання. Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу та шляхи їх вирішення в умовах сучасних викликів : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. конф. з проблем вищої освіти і науки, 15 листопада 2024 р. С. 313–316. URL: https://surl.li/duqzoy

Синиця С. В., Шестерова Л. Є., Пронь А. С. Теоретичні передумови формування мотивації до фізкультурно-оздоровчої діяльності у школярів середніх класів. Часопис кафедри теорії й методики фізичного вихо- вання, адаптивної та масової фізичної культури «Фізична культура: теорія і практика». 2024. № 7. С. 65–29. URL: https://surl.li/lyyzfm

Рикова Л. М., Дорошенко Т. І. Зміст інформаційної діяльності та сутність інформаційних потреб. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : матеріали Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з про- блем вищ. освіти і науки, 18 листоп. 2019 р. / Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т. Харків, 2019. С. 222–230. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213

Published

2025-05-01

How to Cite

OSTAPIOVSKA І. (2025). MOTIVES OF INFORMATION ACTIVITY OF A MODERN INDIVIDUAL. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 116–122. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION