МОТИВИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.16Ключові слова:
інформаційна діяльність особистості, мотив, мотивація, мотивація до інформаційної діяльності, мотиви інформаційної діяльності, внутрішні мотиви інформаційної діяльності особистості, зовнішні мотиви інформаційної діяльності особистості, внутрішня мотивація інформаційної діяльності особистості, зовнішня мотивація інформаційної діяльності особистостіАнотація
У статті обґрунтовано актуальність теми публікації та її своєчасність і практичне значення, проведено аналіз наукових праць із теми дослідження. Її мета передбачає актуалізації дефініціювання та змісту мотивів (мотивації) сучасної особистості до інформаційної діяльності. Відповідно до мети мотив було означено як дієве спонукання особистості до діяльності, яке може набувати форм сукупності зовнішніх чи внутрішніх умов та/ або певних (матеріальних або ідеальних) об’єктів (процесів, явищ тощо), які спонукають до діяльності та визначають її спрямованість, усвідомлену особистістю причину, яка визначила вибір тих чи інших її дій. Сукупність мотивів становить мотивацію, котра, як і самі мотиви до інформаційної діяльності за джерелом виникнення об’єднується у два класи: внутрішня та зовнішня. Обидва ці класи мають абсолютно суб’єктивний характер та можуть бути як позитивними, так і негативними, причому віднесення до певного класу теж має переважно суб’єктивний характер. До найбільш актуальних мотивів інформаційної діяльності сучасної особистості можна зарахувати: 1) задоволення цікавості, природну допитливість, бажання самостійності та автономності, бажання соціальної взаємодії, потребу у досягненні успіху, почуття обов’язку та відповідальності тощо – тобто мотиви (а саме – внутрішні мотиви), які мають переважно психолого-філософський зміст та стосуються задоволення психічних, психологічних та світоглядних (морально-етичних) потреб особистості засобами інформаційної діяльності; та 2) фінансові винагороди, робочі бонуси, змагання та конкуренцію, фактори, які провокують тривожність та відчуття небезпеки, осуд та покарання, обов’язки та відповідальність – тобто мотиви (а саме – зовнішні мотиви), які мають, зазвичай, соціальне, комунікативне та матеріальне спрямування, та виникають на вимогу задоволення інформаційних потреб, котрі продукуються оточенням. Оскільки і зовнішні і зовнішні мотиви мають як свої переваги, так і недоліки, для ефективної інформаційної діяльності їх необхідно поєднувати, а також забезпечувати реалізацію низки умов (результативність діяльності, наявність її адекватної оцінки, усвідомлення важливості діяльності особистістю та ін.). До перспективні напрямів наукових розвідок варто віднести вивчення мотивації до інформаційної діяльності майбутніх та практикуючих учителів початкових класів і розробку системи її практичної підтримки на високому рівні.
Посилання
Долбін О. Мотивація: Внутрішні та зовнішні фактори впливу. Blaze Talk – Ідеї, що надихають : веб-сайт. 30 червня 2024 р. URL: https://surl.li/pjkraf
Психологічний словник : електронний ресурс / авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; за ред. Н. А. Побірченко. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf
Червінська Н. Внутрішня і зовнішня мотивація: відмінності та приклади. Depositphotos : веб-сайт. 01.09.23. URL: https://surl.li/xnxlon
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник [Текст]. Харків : Прапор, 2007. 640 с.
Добростан О. В., Іваненко Р. В., Коваленко Л. А. Вивчення мотивації до навчання старшокласників в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2024. № 3. С. 49–54. doi: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9
Пантелюк М. Психологічні особливості мотивації навчальної діяльності студентів. Студентський дайджест : збірник наукових матеріалів здобувачів вищої освіти. 2024. Вип. 9. Рівне : РДГУ, 2024. С. 43–45. URL: https://rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2024_9.pdf#page=44
Полковніков Я. Розвиток мотиваційної сфери майбутніх лікарів-стоматологів в умовах сучасності. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 28–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12
Скулиш Н. Є. Позитивна навчальна мотивація є основою діяльнісної самореалізації старшокласників в процесі навчання. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : збірник матеріалів наукових доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 193–205. URL: https://surl.li/paxrvz
Ващук С. Г., Юрчук Л. В. Психологічні феномени, які впливають на формування професійної мотивації. Людина і суспільство: економічний та соціокультурний розвиток : збірник тез доповідей ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Рівне, 26–27 березня 2024 р.) / укл. Колісник В., Позднякова Т. ; за ред. Т. Макух, Н. Харченко. Рівне : РІУУ, 2024. С. 252–255. URL: https://surl.li/xkjgxd
Каньоса Н. Особливості формування професійної мотивації студентів вищого педагогічного закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 50–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_12
Ковалевський І. Професійна мотивація майбутніх менеджерів у процесі фахової підготовки. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця (НПК-2024) : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5–6 грудня 2024 р., м. Суми, Україна. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. С. 21–22. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_npk-2024_3f5ab.pdf#page=22
Кірсанов М. В. Фактори, які сприяють формуванню у майбутніх фахівців позитивної мотивації до занять з фізичного виховання. Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу та шляхи їх вирішення в умовах сучасних викликів : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. конф. з проблем вищої освіти і науки, 15 листопада 2024 р. С. 313–316. URL: https://surl.li/duqzoy
Синиця С. В., Шестерова Л. Є., Пронь А. С. Теоретичні передумови формування мотивації до фізкультурно-оздоровчої діяльності у школярів середніх класів. Часопис кафедри теорії й методики фізичного вихо- вання, адаптивної та масової фізичної культури «Фізична культура: теорія і практика». 2024. № 7. С. 65–29. URL: https://surl.li/lyyzfm
Рикова Л. М., Дорошенко Т. І. Зміст інформаційної діяльності та сутність інформаційних потреб. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : матеріали Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з про- блем вищ. освіти і науки, 18 листоп. 2019 р. / Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т. Харків, 2019. С. 222–230. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/13213