LEISURE ACTIVITY IS AN IMPORTANT FACTOR IN THE FORMATION OF HUMANISTIC ORIENTATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.8

Keywords:

humanistic communication, junior schoolchild, teacher, environment, leisure activity

Abstract

The article is devoted to the issue of humanization of communication in the process of leisure activities. Theoretical generalization of the semantic essence of the concepts “leisure”, “leisure activity”, “humanistically oriented communication” is carried out. The urgency and insufficient development of the problem, its importance for improving the educational process of the new Ukrainian school and meeting the requirements of modern society led to the study of theoretical and practical aspects of the problem of humanistic orientation as an important factor of leisure, the state of this problem in school practice. This is a pedagogical space, where the possibilities of humanistically oriented communication of schoolchildren with the help of correct pedagogical guidance on the basis of interaction and cooperation are realized in the most relief and optimally. Emphasis is placed on providing subjective-subjective relationships in the process of leisure activities. The leisure environment should be based on the principles of naturalness of individuality, spirituality, take into account the regional aspect. The dominant principles of the organization of leisure activities aimed at ensuring humanely oriented communication of students are determined. Conclusions are made. Prospects for further research are outlined.

References

Денисенко А. Генеза тематичного тезаурусу феномену дозвілля. Науковий вісник кримського гуманітарного університету. Ялта, 2013. С. 51–62.

Цюлюпа С. Педагогічні умови формування культури вільного часу студентів : дис. … канд. пед. наук: 13.00.06. Київ, 2004. 209 с.

Ясвин В. Образовательная среда: от моделирования к проектироваанию. Москва : Смысл, 2001. 366 с.

Рубцов В. Коммуникативно-ориентированные образовательные среды. Психология проектирования. Москва, 1996. С. 66–85.

Кіліченко О. Підготовка майбутнього вчителя до педагогічної взаємодії з учнями молодшого шкільного віку : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 1997. 24 с.

Мельник І., Семенюк М. Організаційно-керівна діяльність вчителя початкових класів. Луцьк, 2008. 141 с.

Козлюк О. Педагогічні умови формування гуманістичної спрямованості спілкування старших дошкільників : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Одеса, 2008. 21 с.

Сухомлинський В. Серце віддаю дітям. Київ, 1987. 543 с.

Головешкіна Т. Сучасні форми організації дозвілля в позаурочний час: інформаційні матеріали. 2014.

Крупський Я., Михалевич В. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій. Вінниця : ВНТУ, 2010. С. 65.

Published

2021-11-26

How to Cite

ГОНЧАРУК, О. (2021). LEISURE ACTIVITY IS AN IMPORTANT FACTOR IN THE FORMATION OF HUMANISTIC ORIENTATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 45–49. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.8

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION