ESSENTIAL ANALYSIS OF THE CONCEPT OF «INTERPERSONAL INTERACTION» OF THE TEACHER OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.19

Keywords:

interaction, interpersonal interaction, subject-subject interaction, pupil, educator of preschool institution

Abstract

The article analyzes various scientific problems in the study of definitions of interpersonal interaction of preschool teachers. Based on the analysis of the scientific literature, the essential analysis of the concept of «interpersonal interaction» of the educator of the preschool institution is highlighted. The author analyzes different approaches to the definition of «interaction» and «interpersonal interaction». It was found that the concept of interaction is used, first, to characterize the real real contacts of people during joint activities; secondly, to describe the mutual influences on each other during joint activities or in the process of social activity. During the interaction, the educator influences the motives, goals, decision-making, implementation and control of actions, that is, for all components of the activity of the pupil (partner). In particular, the author investigated that the structure of interaction includes: subjects of interaction, mutual connection, mutual influence on each other, mutual changes of subjects of communication. In this case, the interaction consists of actions that determine: the actor; object of action or subject to which the influence is directed; method of action or method of using means of influence; the reaction of the individual affected or the result of the action. It is determined that the interaction of the subjects of the educational process is interpersonal interaction - personal contact of two or more people, due to the need for joint activities, which results in mutual changes in their behavior, activities, attitudes. It is a coordinated activity to achieve common goals and results, to solve a problem or task that is important to them. In particular, there are two main types (strategies) of interpersonal interaction: cooperation (cooperation), when the promotion of each partner to its goal promotes or at least does not interfere with the goals of others, and rivalry (competition), when achieving the goal of one individual; interacting, complicates or excludes the possibility of achieving the goals of other participants in the joint action. The most effective for the development of the pupil and the team is cooperation, which is characterized by knowledge and reliance on the positive in the person, friendliness, trust, activity of both parties, dialogue. It is investigated that all components of interpersonal interaction are characterized by reciprocity and embrace such phenomena as mutual understanding, interaction, mutual knowledge, relationships, compatibility and efficiency.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. В.Т. Бусел. К.; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Ємчик О. Формування інформаційної компетентності вихователя закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський та національний вимір : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Луцьк, 12–15 жовтня 2020 р. Луцьк. С. 77–78.

Желанова В. Суб’єкт – суб’єктна взаємодія вихователя і вихованців як засіб творчої самореалізації особистості. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2. С. 71–76. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pchv_2016_2_16

Ковальчук З.Я. Специфіка міжособистісної взаємодії педагога та адміністрації освітнього закладу. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць (Березень 21, 2019). Режим доступу: http://vnv.asv.gov.ua/index.php/2227-6246/article/view/160444.

Коломинский Я.Л. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста: книга для учителя. Москва : Просвещение, 1988. 190 с.

Коржук О. Чуйне ставлення вихователя до дітей як засіб налагодження педагогічної взаємодії у навчально-виховному процесі ДНЗ. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: «Філософія, педагогіка, психологія». 2014. Вип. 34. С. 101–107. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_34_17

Новий тлумачний словник української мови : у 3-х т. / уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Видавництво «АКОНІТ». 2001.

Савчин М.В. Особливості міжособистісної взаємодії суб’єктів навчання. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2012. Вип. 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2012_1_40

Ситнік С.В. Характеристика та ознаки міжособистісної взаємодії. Наука і освіта. 2014. № 11. С. 156–161. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_11_31

Published

2022-04-14

How to Cite

СМОЛЮК, С. (2022). ESSENTIAL ANALYSIS OF THE CONCEPT OF «INTERPERSONAL INTERACTION» OF THE TEACHER OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 118–122. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.19

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION