ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕТНОПЕДАГОГІКИ УКРАЇНЦІВ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ (1772–1939 рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.13

Ключові слова:

етнопедагогіка, тенденції розвитку, освіта, шкільництво, виховання молоді, західноукраїнські землі

Анотація

У статті на підставі нормативно-правових актів та інших документів нормативного характеру, первинних джерел, архівних й етнографічних документів, наративних джерел, а саме численних інтерпретаційних праць з проблеми розвитку етнопедагогіки українців, праць з методології й теорії досліджуваної проблеми проаналізовано розвиток етнопедагогіки українців на західноукраїнських землях (1772–1939 рр.) Нами визначено чинники розвитку етнопедагогіки на західноукраїнських землях. Етнодемографічні, що відображають статистику українського населення західноукраїнських земель у досліджуваний період, представлено абсолютно та відносно чисельні, соціально-статусні та стратифікаційні тенденції української спільноти Західної України у визначеному періоді. Соціально-політичні процеси, що спостерігалися на території західноукраїнських земель і на території панівних імперій, віддзеркалили специфіку організації соціального інституту освіти й виховання дітей та молоді на західноукраїнських землях. Соціокультурні, зважаючи на те, що українська етнонаціональна більшість функціонувала впродовж усього досліджуваного періоду як територіальна й соціальна частка інокультурних та іномовних соціумів – австрійського, польського, російського. Нами було розглянуто етнопедагогічні характеристики моделей та змісту шкільної освіти українців на західноукраїнських землях наприкінці XVIII – на початку ХХ століття. Побудовано три моделі українського шкільництва в Західній Україні в першій половині ХХ століття: точково-фрагментарну – визначається фрагментарним характером створення, функціонування й розвитку українських освітніх закладів у Західній Україні в досліджуваний період; лінійно-фрагментарну – визначається наявністю одного з освітніх ступенів (передовсім, мережі початкових навчальних закладів); ступенево-фрагментарну – позначена існуванням мережі освітніх закладів та установ усіх наявних у тогочасному суспільстві рівнів освіти (дошкільні, початкові, середні, вищі; приватні і державні освітні заклади; заклади соціальної сфери, та інші)

Посилання

Бевзюк Є. Імперія Габсбургів: притулок, або «тюрма народів». 2020. 127 с.

Гнатюк В. Документи і матеріали (1871–1989) / упорядник Я. Дашкевич. Центральний державний історичний архів у Львові. НТШ. 1989. 467 с.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За рік шкільний 1909/10. 1912. Львів: накладом Руского товариства педагогічного, 40 с.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За шкільний рік 1911/12, 1912. Львів: накладом Руского товариства педагогічного, 12 с.

Классный журнал І и ІІ класса за 1911/12 учебный год. Державний архів Івано-Франківської області. Ф. 407, оп. 1, спр. 8, 8 арк.

Завгородня Т. Теорія і практика навчання в Галичині (1919–1939 рр.) : монографія. Івано-Франківськ: ПрНУ ім. В. Стефаника, 2007. 198 с.

Переписка с украинской парламентской репрезентационной Волынской духовной консисторией и др. организациями об изучении журнала «За соборность» о проведении собраний и др. вопросам. 1925–1936. Державний архів Волинської області. Ф. 63, оп. 1, спр. 17, 169 арк., арк. 29.

Перський С. Популярна історія товариства «Просвіта» у Львові. 1932.

Розлуцька Г. М. Освітньо-виховна діяльність Греко-Католицької Церкви на Закарпатті: історичний дискурс : монографія. Ужгород : Говерла, 2018. 419 с.

Ступарик Б. М. Шкільництво Галичини (1772–1939). Івано-Франківськ, 1994. 143 с.

Сорока Ю. М. Населення західноукраїнських земель: етнополітичний та демографічний вимір (1939–1950-ті роки) : монографія. Київ : ВПЦ «Київ. ун-т», 2013. 416 с.

Тейлор А. Дж. П. Габсбурзька монархія 1809–1918. Історія Австрійської імперії та Австро-Угорщини. Львів : ВНТЛ-Класика, 2002. 267 c.

Франко І. Панщина та її скасування 1848 р. в Галичині. Зібрання творів: у 50 т. Київ : Наукова думка, 1986. Т. 47. С. 108.

Falkiewicz K. Rozwój szkolnictwa ludowego w Galicji w latach 1848-1898. Lwów, 1899. 88 s.

Chepil M. Ciernistą drogą.: Wychowanie narodowe dzieci i młodzieży ukraińskiej w Galicji i II Rzczypospolitej (1848–1939): monografia. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe, 2011. 44 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14

Як цитувати

РУСИН, Г., РОЗЛУЦЬКА, Г., & ВІТЮК, В. (2023). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕТНОПЕДАГОГІКИ УКРАЇНЦІВ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ (1772–1939 рр.). Acta Paedagogica Volynienses, (2), 86–92. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають