ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ТЕКСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.2Ключові слова:
гуманістичні практики професійної підготовки, майбутні педагоги дошкільної освіти, герменевтичний підхід, педагогічна герменевтика, технології роботи з текстомАнотація
Статтю присвячено реалізації герменевтичного підходу в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів дошкільної освіти, що передбачає використання під час викладання фахових дисциплін спеціально відібраних педагогічних текстів, робота з якими дає змогу студентам відчути й осмислити сутність складних для розуміння абстрактних понять і категорій, навчитися аналізувати педагогічні ситуації. Представлено алгоритми організації роботи в процесі вивчення фахових дисциплін зі здобувачами бакалавріату і магістратури, схарактеризовані аналітико-конструктивні завдання за змістом тексту. Використання в процесі вивчення фахових дисциплін спеціально дібраних текстів, у яких представлені різні ситуації міжособистісної взаємодії і робота з ними крізь призму спілкування, діалоги субєктів, тобто, міжсубєктні звязки та відносини в цілому, – орієнтує на реалізацію парадигми «педагогіки розуміння», що породжує професійну свідомість і мислення, здатність, готовність до розуміння. Науковці, прихильники германевтичного підходу, сходяться на визначенні особливої ролі тексту як основи формування багаторівневого механізму розуміння. А для професійного зростання майбутніх педагогів дошкільної освіти сутність, зміст і структура процесу інтерпретації педагогічного знання особливо значущі як засіб і спосіб освоєння студентами мови педагогіки як транслятора смислів та значень її основних категорій. Рефлексія, рефлексивне розмірковування у форматі проблемних діалогів на матеріалі спеціально дібраних текстів як інструмент пізнання забезпечує свідоме прийняття студентами базових педагогічних істин, формування власної моделі професійної поведінки. Описано технологію складання педагогічного конспекту та технологію формулювання педагогічних максим. Підтверджено позитивну роль в оптимізації процесу засвоєння здобувачами навчальної інформації різних способів художньо-творчої діяльності на основі текстів для формування педагогічного мислення, зокрема складання катренів (катрени – образні чотиривірші на задану тему), символічне визначення свого педагогічного кредо, розробка педагогічного логотипу (своєрідної графічної емблеми або символу) та інших графічних продуктів проектно-творчої діяльності (плакати, слайд-шоу, відеосюжети, газети, альманахи тощо), тощо.
Посилання
Бацевич Ф. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. 2-ге вид., доп. К. : ВЦ «Академія», Серія «Альма-матер». 2009. 376 с.
Бєлєнька Г., Половіна О., Кондратець І., Шинкар Т. Формування професійної компетентності магістрів дошкільної освіти : посібник до сучасного Освітологічного дискурсу (3(34)). 2021. С. 96–110.
Кремінь В. У пошуках філософсько-антропологічних смислів і ціннісних пріоритетів освіти. Голос України, 2017, № 115.
Гавриш Н., Барна Х., Половіна О. Осердечення змісту професійної підготовки як чинник особистісно-професійного зростання майбутніх педагогів дошкільної освіти. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (45), Budapest, Issue : 93, 2016 www.seanewdim.com. С. 42–46.
Гавриш Н. Формування основ педагогічного мислення у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Забезпечення якісної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в процесі використання сучасних технологій: зб. наук. праць / За заг.ред Л.В.Зданевич. Хмельницький : ХГПА, 2018. С. 56–64.
Гарага В. Концептуальні основи педагогічної герменевтики [Електронний ресурс]. Молодь і ринок. 2014. № 4. С. 159–162. Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2014_4_36.
Жаровцева Т. Рефлексія в педагогічній діяльності майбутнього фахівця дошкільної освіти. Наук. вісн. Пд.-укр. пед. університету. О., 2002. Вип. 10.
Желанова В. В. Наукові підходи у дослідженні феномену контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39(1). С. 193–199. Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39(1)__32.
Желанова В. Середовищний підхід у вищій освіті: сутність та логіка реалізації. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: Монографія. АМСКП» Полісся», 2016. С.98–115.
Інноваційні технології навчання і виховання: навчальна програма для студентів денної та заочної форм навчання ОКР «магістр» спеціальності «Початкове навчання» / Укладачі: Г. Тарасенко, О. Голюк, Вінниця: ВДПУ, 2010. 108 с.
Кучерявий О. Педагогіка: особистісно-розвивальні аспекти : навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. Київ : Слово, 2014. 436 с.
Кучерявий О. Якість педагогічної освіти, тенденції і перспективи: навчал. Посібник. К. : Талком, 2019. 192 с.
Ліненко А. Місце та роль педагогічної герменевтики в освіті https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6934/Garaga.pdf?sequence=1
Пєхота О. Технології педагогічної освіти: мета, зміст, особливості застосування у сучасних умовах. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки. 2013. Вип. 1.40. С. 26–31. Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2013_1.
Рябовол Т. Роль емпатії у процесі соціальної адаптації. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Випуск 24. К., 2004. С. 294–300.
Танько Т. Духовно-моральні цінності як ознака професіоналізму вихователя сучасного закладу дошкільної освіти. Освітній простір України. Вип.13. 2018. С. 126–132.
Тарасенко Г. Проблема гуманітаризації освітнього простору в контексті наукових ідей Семена Гончаренка (до 90-річчя з дня народження видатного українського педагога). Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 6–14.
Фурман А. Біциклічна модель організації процесів розуміння. Вітакультурний млин. 2008. Модуль 8. С. 4–12.
Фурман А. Ідея професійного методологування: Монографія. Ялта-Тернопіль : Економічна думка, 2008. 205 с.
Grice H. Logic and Conversation. Syntax and Semantics / еd. by P. Cole, J. Morgan. N. Y. : Academic Press, 1975. Vol. № 3. P. 41–58.