MILITARY-THEMED PROBLEMS REVEALING THE PHYSICAL FOUNDATIONS OF ELECTRONIC WARFARE OPERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2024-2-1

Keywords:

electronic warfare, practical physical problems, military theme

Abstract

The decade-long Russian aggression against Ukraine is the driver of changes in the life of Ukrainian society in general, and education in particular. Understanding the physical principles of modern weapons not only serves as a means of initial military training for young people but also contributes to the formation of health-preserving competence. Therefore, it is relevant to consider the integration of military topics into the school physics course. Modern warfare is called drone warfare, so learning the physical basics of countering unmanned aerial vehicles, namely electronic warfare (EW) is the key to victory. This paper analyzes the current state of research on the use of military themes in physics lessons and proposes methodological recommendations for introducing EW elements into the educational process. The need for such integration is justified by the relevance of the topic in the context of modern military conflicts and Ukraine's state policy on military-patriotic education of youth. The state standard of basic secondary education and current curricula in physics have been analyzed, and the relevant sections where it is appropriate to consider the issue of EW were determined. An overview of the physical principles underlying the operation of EW means such as radar, radio communication, and electromagnetic interference is presented. A number of problems of practical content on military topics for grades 9-11 are proposed, which can be used in physics lessons to illustrate theoretical material. The problem conditions are compiled using the tactical and technical characteristics of the enemy's EW means, which are systematized by the authors in a corresponding table. Each problem contains a detailed analysis of the physical situation and solution. The authors emphasize that studying the physical foundations of EW not only contributes to deepening students' knowledge of physics but also forms their systematic thinking, develops their ability to analyze real physical processes, and apply the acquired knowledge to solve practical problems.

References

Alberts D. S., Papp D. S. The Information Age Anthology, т. 1, The Inforation Age: An Anthology on Its Impact and Consequences. CCRP, 1997.

Alberts D. S., Papp D. S. The Information Age mAnthology, т. 2, National Security Implications of the Information Age. CCRP, 2000.

Alberts D. S., Papp D. S. The Information Age Anthology, т. 3, The Information Age Military. CCRP, 2001. URL: http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_III.pdf.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / кол. авт. : М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ : УЦОЯО, 2019. 439 с.

Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: Закон України № 2834-IX / Верховна Рада України Відомості Верховної Ради, 2024. № 46, с. 116. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20/ed20221213#Text

Івашута С. Фізика у військовій справі. Освітній проект «На Урок» для вчителів. 2022. https://naurok.com.ua/fizika-u-viyskoviy-spravi-313783.html

Шембелян Л. Формування національно-патріотичних якостей учнів при вивченні фізики та астрономії. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0100ev8p-f4dd.doc.html

Величко, В., Головіна, Н., Острей, О., & Поліщук, Н. Вивчення фізичних принципів військових дій як засіб формування здоров’язберігаючої компетентності. Фізика та освітні технології, 2024. (1), 3–16. https://doi.org/10.32782/pet-2024-1-1

Величко В. , Острей О. Військова тематика при викладанні фізики та інформатики як спосіб усунення розриву між теоретичними та практичними знаннями, Акт. проблеми розвитку природн. та гуманітар. наук, Луцьк, Україна, 10 листоп. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2023, с. 145–147.

Величко В., Острей О. Вивчення фізичних принципів роботи антидронових рушниць як засіб військової підготовки молоді, V-і читання Анатолія Вадимовича Свідзинського, Луцьк, Україна, 29 лют.–1 берез. 2024. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2024, с. 11–13.

Про внесення змін до Державного стандарту базової середньої освіти: Постанова № 972, 27 / Каб. Міністрів України. 2022, 30 серп. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/972-2022-п#Text

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів, ФIЗИКА 7–9 класи: МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

Засєкіна Т. Фізика : Підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закладів. Київ: УОВЦ «Оріон», 2017.

Засоби радіоелектронної боротьби ворога. Розвідувальна підготовка. URL: https://sprotyvg7.com.ua/lesson/zasobi-radioelektronnoi-borotbi-voroga

Засоби розвідки та радіоелектронної боротьби. Чтиво. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/viiskova_sprava/Zasoby_rozvidky_ta_radioelektronnoi_borotby_ZS_RF.pdf

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів, Фізика: МОН України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-10-11-avtorskijkolektiv-pid-kerivnicztvom-lokteva-vm.pdf

Published

2024-12-30

How to Cite

VELYCHKO В., HOLOVINA Н., & OSTREI О. (2024). MILITARY-THEMED PROBLEMS REVEALING THE PHYSICAL FOUNDATIONS OF ELECTRONIC WARFARE OPERATIONS. Physics and Educational Technology, (2), 3–11. https://doi.org/10.32782/pet-2024-2-1

Most read articles by the same author(s)