ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ В МЕДІАПРОСТОРІ: ТИПОЛОГІЯ І МЕХАНІЗМИ РЕПРОДУКЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.19

Ключові слова:

гендер, реклама, масова культура, стереотипи, медіа, соціальні ролі, репрезентації жіночих і чоловічих ролей

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження феномену гендерних стереотипів, які функціонують у сучасному медіапросторі як соціально конструйовані уявлення про риси, ролі та поведінкові моделі чоловіків і жінок. Визначено, що реклама та інші канали масової культури не лише транслюють, а й активно закріплюють стереотипні образи, які впливають на процеси соціалізації, формування ідентичності та уявлень про «нормативну» фемінність і маскулінність. Спираючись на підходи провідних дослідників і конкретні приклади медіаконтенту окреслено типологію гендерних стереотипів (традиційні, нові, сучасні) та механізми їх репродукції: візуальний і мовний кодинг, наративні структури, селективність образів, дитяча соціалізація тощо, що виявляються в рекламному дискурсі. Наведено приклади українських медіа, де жіночі образи часто пов’язуються з турботою, зовнішністю, емоційністю, а чоловічі – з раціональністю, силою та домінуванням. Розглянуто також зразки реклам, які намагаються долати або переосмислювати стереотипи, просуваючи ідеї партнерства, рівності, інклюзії. У дослідженні виокремлено низку негативних наслідків гендерної стереотипізації: обмеження особистісного вибору, закріплення професійної сегрегації, підсилення патріархальних норм, формування комплексів та криз ідентичності. Особливо небезпечною є рання соціалізація дітей через рекламу, що впроваджує гендерно марковані сценарії поведінки з дошкільного віку. Автори наголошують на необхідності критичного підходу до споживання медіаконтенту, розвитку медіаграмотності та формування гендерно-чутливого мислення. Зроблено висновок, що ефективна протидія стереотипам передбачає активізацію освітніх стратегій, спрямованих на розвиток критичного мислення, підтримку культурного плюралізму та створення інклюзивного медіаполя. Перспективи подальших досліджень окреслюються у вивченні впливу альтернативних наративів на зміну гендерних уявлень у масовій свідомості.

Посилання

Андрушко Л. Ґендерні стереотипи в українській телерекламі. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2012. Вип. 23. С. 397–407.

Васьківська О. Є. Гендерні стереотипи в українському інформаційному просторі: матеріали другого науково-методологічного семінару «Права людини: відображення у медіапросторі» (27 лютого 2023 року). Київ : ФМВ, 2023. С. 34−36.

Коханова О.П., Бурячок Є. Р. Gender stereotypes: the essence, types and impact on self-realization of women of different age groups. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 39(1). С. 87–93.

Слінчук В. В. Соціальна типізація гендерних стереотипів у мові ЗМІ. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1356 (дата звернення: 12.07.2025).

Ткалич М. Гендерна психологія. Київ : Академ-видав, 2016. 256 с.

Чорнодон М. Особливості гендерної ідентичності та гендерних стереотипів у сучасних українських мас-медіа. Вісник Львівського університету. Серія : Журналістика. 2021. Вип. 49. С. 99−107.

Bem S. Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review. 1981. № 88(4). С. 354–364.

Goffman E. Gender Advertisements. Cambridge: Harvard University Press. 1979.

Connell R. W., James W. Messerschmidt Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender and Societ. 2005. Vol.ume 19, Is. 6. Р. 829–859.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

СУКАЛЕНКО, Т., & ШПЕТНА, С. (2025). ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ В МЕДІАПРОСТОРІ: ТИПОЛОГІЯ І МЕХАНІЗМИ РЕПРОДУКЦІЇ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 129–135. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>