КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЗДОБУВАЧА ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ЖУРНАЛІСТИКА»: ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.11

Ключові слова:

компетентність, кроскультурна компетентність, здобувач вищої освіти спеціальності «Журналістика», рівні компетентності, вправи і завдання.

Анотація

У статті уточнено зміст понять «компетентність», «кроскультурна компетентність», проаналізовано основні складники кроскультурної компетентності здобувачів вищої освіти спеціальності «Журналістика». Здійснено огляд праць українських науковців із питань вивчення кроскультурної компетентності. Розглянуто поняття «компетентність», подане у лексикографічних джерелах. Поняття компетентність дослідники розглядають як «здатність до самовдосконалення», «характеристику особистості», «наявність знань», «наявність певної кваліфікації», «наявність мінімального досвіду» тощо. Компетентність у роботі визначено як якість особистості, її певне надбання, що ґрунтується на знаннях, досвіді, моральних засадах і проявляється в критичний момент за допомогою вміння знаходити зв’язок між ситуацією та знаннями в прийнятті адекватних рішень окресленої проблеми. Наголошено на тому, що фахівець набуває компетентності не лише під час навчання, а й за допомогою засобів неформальної освіти, внаслідок впливу середовища. Це набута характеристика особистості, що сприяє успішному входженню в життя сучасного суспільства; інтегрований результат, що передбачає зміщення акцентів з накопичення нормативно визначених знань, умінь, навичок до формування і розвитку здатності практично діяти, застосовувати досвід успішної діяльності в певній сфері. У межах кроскультурного підходу виокремлюють три рівні компетентності: комунікативну, лінгвістичну і міжкультурну. Зауважено, що кроскультурна компетентність містить лінгвістичний, культурний та психологічний компоненти, які подані у таких видах компетенцій, як мовленнєва, лінгвістична, соціальна, соціокультурна, предметна, дискурсивна. Для формування кроскультурної компетентності здобувачів вищої освіти важливим є мовленнєві, комбіновані, ситуативні вправи і завдання, спрямовані на оволодіння прагматичної та лінгвістичної компетентностей. Під час навчання здобувачі вищої освіти повинні володіти мовними знаннями, навичками уживання мовних кліше відповідно до комунікативних ситуацій, уміти інтерпретувати поведінку співрозмовника, мати відповідні уявлення про історію і культуру народу тощо. Також варто враховувати як мовний складник кроскультурної компетентності, так і вміння послуговуватися набутими знаннями у різних комунікативних ситуаціях, здатність розуміти поведінку та особливості мислення іноземця. Перспективність подальших досліджень вбачаємо у вивченні мовної соціалізації особистості та виявленні рівнів сформованості кроскультурної компетентності здобувачів вищої освіти.

Посилання

Баніт Ольга. Кроскультурна компетентність сучасного топ-менеджера міжнародної компанії. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. № 4. 2019. P. 171−183.

Бібік Н. М., Вашуленко М. С., Мартиненко В. О. Формування предметних компетентностей в учнів початкової школи : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2014. 346 с.

Вітюк В. Наукові основи формування правописної компетентності майбутніх учителів Нової української школи : монографія. Київ : Інтерсервіс, 2020. 424 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і доп.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. 2008. № 3. С. 23 – 30.

Голуб Н. Б. Компетентнісно спрямоване навчання української мови : концептуальний підхід. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Випуск 12. Переяслав-Хмельницький, 2012. С. 26–22.

Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України; відповід. ред. В. Г. Кремень]. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Ничкало Н. Г., Зязюн І. А., Гончаренко С. У. та ін. Професійна освіта: Словник. Навч. посіб. 2-е вид.; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.

Пальчикова О. О. Крос-культурна компетентність у навчанні української мови як іноземної. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2012. № 8. С. 319–326.

Побірченко Н. А. Наука і практика компетентнісного виміру особистісного зростання учнівської молоді. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2855 (дата звернення: 21.03.2023).

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова КМУ від 23.11.2011 р. № 1341. URL: http:// zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. (дата звернення 03.04.2023).

Про освіту : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19. pdf. (дата звернення: 31.03.2023).

Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Словник іншомовних слів / Уклад. Л. О. Пустовіт та ін. Київ : Довіра, 2000. 1018 с.

Словник української мови: в 11 томах. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 24.03.2023).

Сукаленко Т. М. Формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти спеціальності «Журналістика». Управління публічними фінансами та проблеми забезпечення національної економічної безпек. [Електронне видання]: збірник тез Міжнародного податкового конгресу (м. Ірпінь, 3 грудня 2020 р.). Ірпінь: Університет ДФС України, 2020. С. 830‒833.

Сукаленко Т. М., Позднякова О. О. Компетентність і компетенція як ключові поняття компетентнісного підходу. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Філологічні науки. Кам’янець-Подільський, 2018. Вип.46. С. 164‒168.

Шиян Т. В. Кроскультурна комунікація в практиці викладання англійської мови. Культурний інтелект: монографія / за наук. ред. А. К. Солодкої. Миколаїв: ФОП Швець В.М., 2016. С. 189−204.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-27

Як цитувати

СУКАЛЕНКО, Т. (2023). КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЗДОБУВАЧА ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ЖУРНАЛІСТИКА»: ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 71–77. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА