СКЛАДНИКИ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.18

Ключові слова:

комунікативна компетентність, мовленнєва компетентність, здобувачі вищої освіти, складники комунікативної компетентності, компоненти комунікативної компетентності

Анотація

У статті уточнено зміст понять «комунікативна компетентність» і «мовленнєва компетентність», наголошено на тому, що комунікативна компетентність здобувача вищої освіти відображає рівень його духовного й культурного розвитку, формує світоглядні уявлення та цінності для успішної професійної самореалізації. Здійснено огляд праць українських та зарубіжних науковців із проблем вивчення комунікативної компетентності, визначено актуальні аспекти дослідження. Встановлено структуру комунікативної компетентності, у межах якої виділено мовну, дискурсивну, соціолінгвістичну, ілокутивну, стратегічну, мовленнєву компетенції. Увагу сфокусовано на мовленнєвій компетентності, яку визначено як інтегровану характеристику фахових та особистісних якостей здобувача вищої освіти, складниками якої є позитивна мотивація, володіння мовними знаннями, уміннями й навичками, необхідними для здійснення професійної діяльності. Розкрито мовний, соціокультурний, стратегічний і професійний компоненти комунікативної компетентності. Мовний компонент визначають знання, уміння, навички та здібності, завдяки яким здобувач вищої освіти будуватиме доречне мовлення відповідно до норм граматики й лексики. Соціокультурний компонент охоплює фонові знання, зокрема знання соціокультурних особливостей народу, мови, комунікативної поведінки. Стратегічний компонент комунікативної компетентності містить знання, уміння й навички, які допоможуть здобувачеві вищої освіти здійснювати ефективну комунікацію, застосовувати необхідні комунікативні стратегії та тактики. Професійний компонент містить здібності, якості, знання, уміння й навички здійснювати пошук професійно значущої інформації, визначати основне у фахових текстах, проводити презентації, опитування тощо. Охарактеризовано ключові складники комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти: обізнаність із різними комунікативними ситуаціями, здатність взаємодіяти з навколишнім світом, уміння контактувати з людьми, навички конструктивного спілкування. Визначено, що комунікативна компетентність особистості полягає у спроможності встановлювати й підтримувати контакти; це визначена система знань, навичок, умінь, позицій, думок і поглядів, за допомогою яких здійснюється ефективне спілкування. Зауважено, що для розвитку комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти необхідно розвивати навички управління комунікацією під час моделювання ситуацій спілкування, виконання спеціальних вправ, розроблення стратегій і тактик спілкування, аналізу очікуваних результатів, прогнозування поведінки комунікантів.

Посилання

Атрощенко Т. Специфіка формування мовленнєвої компетентності майбутніх вихователів у світлі вимог Болонської конвенції. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2011. Вип. 20. С. 11–13.

Вітюк В. Наукові основи формування правописної компетентності майбутніх учителів Нової української школи : монографія. Київ : Інтерсервіс, 2020. 416 с.

Кондратенко Н. Методика формування комунікативної компетентності майбутніх журналістів на засадах лінгвокультурології : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 «Теорія та методика навчання (українська мова)». Київ, 2018. 253 с.

Культура мовлення вчителя-словесника / О. Горошкіна, А. Нікітіна, Л. Попова, Л. Порохня, О. Рудіна. Луганськ : СПД Рєзніков В.С., 2007. 112 с.

Локарєва Г. Проблема формування у майбутніх журналістів культури професійного спілкування як ознаки комунікативної компетентності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 30. С. 221–228.

Мамчур Л., Кучеренко І. Компетентнісна спрямованість ‒ пріоритетний напрям мовної освіти ХХІ століття. Філологічний часопис. 2015. Вип. 1. С. 168‒175.

Муханова О. Формування мовленнєвої компетенції студентів у професійно орієнтованому навчанні іноземним мовам. URL: http://www.rusnauka.com/12_KPSN_2014/Philologia/1_167648.doc.htm (дата звернення: 04.10.2021).

Нагорнюк Л. Формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Тернопіль, 2009. 19 с.

Орап М. Мовленнєва компетентність і мовленнєва діяльність сучасної молоді. Освіта регіону. 2010. № 1. С. 84.

Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К, 2006. 716 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / ред.-упор. М. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2003. 149 с.

Шарапа М. Формування професійної комунікативної компетенції майбутніх журналістів. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Історичні науки». 2018. Вип. 5. С. 105–112.

Шидей Н. Комунікативна компетентність як складова журналістської майстерності. Молодий вчений. 2018. № 4.1(56.1). С. 94–97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

СУКАЛЕНКО, Т. (2021). СКЛАДНИКИ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 118–123. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.18

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають