КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КЛЮЧ ДО УСПІХУ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ У ГЛОБАЛІЗОВАНОМУ СВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.14

Ключові слова:

кроскультура, кроскультурна освіта, кроскультурна компетентність, міжкультурна комуні- кація, майбутній фахівець

Анотація

У статті уточнено зміст поняття «кроскультурна компетентність», розглянуто критерії сформованості кроскультурної компетентності: когнітивний, мотиваційний, операційний, міжособистісний, визначено основні завдання кроскультурної підготовки майбутніх фахівців в епоху глобалізаційних змін.Здійснено огляд праць українських науковців із питань вивчення кроскультурної компетентності. Крос-культурну компетентність визначено як інтегративну якість особистості, здатної розвивати кроскультурні навички, взаємодіяти з представниками інших народів, бути кроскультурно грамотною, сприймати поведінку, цінності, традиції інших етносів, вивчати їхню мову та культуру, здійснювати професійну діяльність у крос-культурному суспільстві. Наголошено на тому, що в епоху глобалізаційних змін кроскультурну компетентність розглядають як здатність фахівця ефективно вирішувати завдання у процесі міжкультурної комунікації, що передбачає взаєморозуміння та діалог із представниками різних культур.Зосереджено увагу на тому, що кроскультурна компетентність дає змогу майбутнім фахівцям усвідомлювати багатогранність буття, усувати непорозуміння та знижувати ризики стереотипізації, висвітлювати події з урахуванням культурних відмінностей. У статті запропоновані завдання на розвиток комунікативних навичок здобувачів та застосування практичних знань у кроскультурній комунікації з навчальних дисциплін «Ділова українська мова», «Журналістські жанри», «Комунікативна діяльність та PR-технології в органах публічної влади», «Кроскультурна комунікація», «Методика створення й реалізації освітніх стартап-проєктів», «Основи наукових досліджень», «Українська мова (за професійним) спрямуванням».У висновках наголошено, що знання міжкультурної комунікації стають ключовими для формування кроскультурної компетентності, відкривають значний простір для дослідження культурної взаємодії як у глобальному, так і в національному контексті.Перспективність подальших досліджень убачаємо в аналізі ефективності різних освітніх програм, які сприяють розвитку кроскультурної компетентності майбутніх фахівців.

Посилання

Дудка Т. Ю. Структуротворчий характер кроскультурної компетентності крізь призму професійної підготовки викладачів вищої школи. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 2021. С. 26–27.

Іванов О., Іванова В. Кроскультурна комунікація в контексті мистецької діяльності. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. № 1 (68). С. 90−95.

Петренко Т. В. Кроскультурна комунікація у закладах вищої освіти: історія і сучасні тенденції. Інноваційна педагогіка. 2024. № 69. Т. 2. С. 116−119.

Петренко Т. Сучасні техніки кроскультурної комунікації в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. Вип. 55. Т. 3. 2023. С. 109–112.

Пришляк О. Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст: монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2021. 556 с.

Радул С. Г. Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Умань, 2014. 20 с.

Самойленко Н. Б. Теоретичні та методичні засади формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців гуманітарного профілю у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2014. 40 с.

Сідоров В. І. Система кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Хмельницький, 2019. 43 с.

Сукаленко Т. М. Кроскультурна компетентність здобувача вищої освіти спеціальності «Журналістика»: практичний аспект. Acta Pedagogiсa Volynienses. 2023. Вип. 3. С. 71–77.

Сукаленко Т. М. Кроскультурна компетентність крізь призму професійної підготовки майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей. Acta Pedagogiсa Volynienses. 2024. Вип. 3. C. 57‒62.

Сукаленко Т. М. Складники комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти. Acta Paedagogika Volynienses. Вип. 5. 2021. С. 118–123.

Тіщенко О. М. Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя хореографії в освітньому середовищі університету: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Слов’янськ, 2020. 20 с.

Токарева А. В. Формування міжкультурної компетентності у майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності засобами інтерактивних технологій: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Запоріжжя, 2013. 20 с.

Чабак Л. Іншомовна кроскультурна компетентність як складова професійної компетентності здобувачів вищої економічної освіти. Фінансовий простір. 2019. № 1. С. 156−163.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

СУКАЛЕНКО, Т., & ЛАДИНЯК, Н. (2025). КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КЛЮЧ ДО УСПІХУ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ У ГЛОБАЛІЗОВАНОМУ СВІТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 99–106. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають