CROSS-CULTURAL COMPETENCE AS THE KEY TO SUCCESS FOR FUTURE PROFESSIONALS IN A GLOBALISED WORLD
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.14Keywords:
cross-culture, cross-cultural education, cross-cultural competence, intercultural communication, future specialistAbstract
The article clarifies the meaning of the concept of “cross-cultural competence” and examines the criteria for the formation of cross-cultural competence: cognitive, motivational, operational, interpersonal. It also defines the main tasks of cross-cultural training for future professionals in the era of globalisation.A review of the works of Ukrainian scientists on the study of cross-cultural competence is provided. Cross-cultural competence is defined as an integrative quality of a personality capable of developing cross-cultural skills, interacting with representatives of other nations, being cross-culturally literate, perceiving the behaviour, values, and traditions of other ethnic groups, studying their language and culture, and carrying out professional activities in a cross-cultural society.It is emphasised that in the information age, cross-cultural competence is seen as the ability of a specialist to effectively solve problems in the process of intercultural communication, which involves mutual understanding and dialogue with representatives of different cultures.Attention is focused on the fact that cross-cultural competence enables future specialists to realise the multifaceted nature of existence, eliminate misunderstandings and reduce the risks of stereotyping, and cover events taking into account cultural differences. The article proposes tasks for developing the communication skills of students and applying practical knowledge in cross-cultural communication in the academic disciplines of “Business Ukrainian”, “Journalistic Genres”, “Communicative Activity and PR Technologies in Public Authorities”, “Cross-Cultural Communication”, “Methods of Creating and Implementing Educational Start-up Projects”, “Fundamentals of Scientific Research”, and “Ukrainian Language (for Professional Purposes)”.The conclusions emphasise that knowledge of intercultural communication is key to the formation of cross-cultural competence and opens up significant scope for research into cultural interaction in both global and national contexts.We see the promise of further research in analysing the effectiveness of various educational programmes that contribute to the development of cross-cultural competence in future specialists.
References
Дудка Т. Ю. Структуротворчий характер кроскультурної компетентності крізь призму професійної підготовки викладачів вищої школи. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 2021. С. 26–27.
Іванов О., Іванова В. Кроскультурна комунікація в контексті мистецької діяльності. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. № 1 (68). С. 90−95.
Петренко Т. В. Кроскультурна комунікація у закладах вищої освіти: історія і сучасні тенденції. Інноваційна педагогіка. 2024. № 69. Т. 2. С. 116−119.
Петренко Т. Сучасні техніки кроскультурної комунікації в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. Вип. 55. Т. 3. 2023. С. 109–112.
Пришляк О. Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст: монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2021. 556 с.
Радул С. Г. Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Умань, 2014. 20 с.
Самойленко Н. Б. Теоретичні та методичні засади формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців гуманітарного профілю у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2014. 40 с.
Сідоров В. І. Система кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Хмельницький, 2019. 43 с.
Сукаленко Т. М. Кроскультурна компетентність здобувача вищої освіти спеціальності «Журналістика»: практичний аспект. Acta Pedagogiсa Volynienses. 2023. Вип. 3. С. 71–77.
Сукаленко Т. М. Кроскультурна компетентність крізь призму професійної підготовки майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей. Acta Pedagogiсa Volynienses. 2024. Вип. 3. C. 57‒62.
Сукаленко Т. М. Складники комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти. Acta Paedagogika Volynienses. Вип. 5. 2021. С. 118–123.
Тіщенко О. М. Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя хореографії в освітньому середовищі університету: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Слов’янськ, 2020. 20 с.
Токарева А. В. Формування міжкультурної компетентності у майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності засобами інтерактивних технологій: автореф. дис. … канд. пед наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Запоріжжя, 2013. 20 с.
Чабак Л. Іншомовна кроскультурна компетентність як складова професійної компетентності здобувачів вищої економічної освіти. Фінансовий простір. 2019. № 1. С. 156−163.






