ASPECTS OF THE FORMATION OF METHODS OF REASONING IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.5Keywords:
senior preschooler, methods of reasoning, monologue, dialogical, coherent speech, skills, abilitiesAbstract
The relevance of the chosen aspect of the study is determined by the requirements of the New Ukrainian School for the development of communicative competence of the younger generation, in particular the education of the language personality, the formation of the child's speech competence. The above objectifies increased attention to the problem of the formation of methods of reasoning in children of senior preschool age. The methodological basis of our research is theoretical – methodological developments of linguodidacts, psycholinguists, philologists about the role of coherent speech in teaching preschoolers their native language, about the importance of the methodology for forming methods of reasoning in children of senior preschool age as an important stage in the speech preparation of children for school. The purpose of the article is to theoretically summarize research on the problem of the formation of methods of reasoning in children of senior preschool age, to single out the key tasks and principles of this process. The novelty of our research lies in the following provisions: for the first time, the category of "reasoning" is considered in the context of the speech development of an older preschooler; generalization of scientific approaches to the practice of the categories "coherent speech", "monologue speech", "reasoning". It is emphasized that the development of coherent speech in older preschoolers occupies a leading role in the process of their speech development. The concepts of "dialogical" and "monologue speech" are delimited, and their features are emphasized. The article draws balanced conclusions. It is generalized that the use of effective methods and techniques in the practice of preschool education contributes to the intensification of the development of reasoning skills of older preschoolers. It is emphasized that the main driving force of education in the conditions of a preschool educational institution is the interest of a preschooler.
References
Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: Програма та методичні рекомендації / Укл. А.М. Богуш. К.: ІЗМН, 1997. 112 с.
Формування міркування як засіб реалізації індивідуальності і творчого розвитку дітей шестирічного віку у спадщині В.О. Сухомлинського. В.О.Сухомлинський і сучасні проблеми особистісно зорієнтованого виховання. К.: Науковий світ, 2000. С. 118–120.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Під ред. В.Т.Бусел. К.: ВТФ Перун, 2001. 1440 с.
Білан О.І. Зв’язне мовлення: наступність у роботі дошкільного закладу і школи. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського (Зб. наук. пр.). Вип. 9. Одеса, 2001. С. 78–84.
Дзюбишина-Мельник. Н.Я. Розвиток українського мовлення у дошкільників / Н.Я. Дзюбишина-Мельник. К., 1991. 89 с.
Пасічник А. Казка як засіб розвитку словесної творчості / А. Пасічник, В.Бєлова // Дошкільне виховання. К., 2009. № 10. С. 11–13.
Богуш А.М., Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови. Підручник / За ред. А.М. Богуш. К.: Вища школа, 2007. 542 с.
Значення використання логіки в методиці навчання дітей міркування. Гуманізація навчально-виховного процесу. Слов’янськ: ІЗМН СДПУ, 2003. Вип. 17. С. 225–233.
Мовленнєвий компонент дошкільної освіти / Богуш А.М. Ярослав, 2004. 78 с.