ORGANIZATION OF A COMPREHENSIVE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASSESSMENT OF THE DEVELOPMENT OF A CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.30

Keywords:

children with special needs, inclusive resource centers, complex psychological and pedagogical assessment of development

Abstract

The purpose of the article is to analyze and substantiate the main stages of a comprehensive psychological and pedagogical assessment of the development of a child with special educational needs. The current state of the development of special education in Ukraine is characterized by increased attention of scientists to in-depth study of the characteristics of the general, mental and speech development of children with special educational needs in order to ensure the individual development of each child, taking into account his psychophysical characteristics, capabilities, abilities, preferences. Scientifically grounded psychological and pedagogical assessment of development, correction of impaired child development, psychological and pedagogical support of his development provides the basis for creating the prerequisites for educational activities, successful socialization of a child with special educational needs. Inclusive Resource Centers are the first service organizations whose task is to identify a child’s special educational needs as early as possible and provide him with professional and competent assistance. A comprehensive psychological and pedagogical assessment of a child’s development is the result of the assessment process; it orientates specialists of inclusive resource centers to determine the optimal educational route for each child with special educational needs. The importance of a comprehensive psychological and pedagogical assessment of child development is because it is one of the mechanisms for ensuring the right of children with special educational needs to proper education. The article analyzes the prerequisites for conducting a comprehensive psychological and pedagogical assessment of the development of a child with special educational needs, priority areas of implementation, the main stages of implementation, methods and techniques of implementation. To conduct a comprehensive examination of the cognitive-speech development of children with psychophysical developmental features, it is proposed to use the author’s developed diagnostics, tested in work with preschool children with speech disorders.

References

Брушневська І., Рібцун Ю. Комунікативний компонент мовленнєвої діяльності у дітей : діагностичний комплекс : навч.-метод. посіб. для роботи з дітьми із порушеннями мовлення. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2020. 124 с.

Григор’єв А., Завіна В. Психолого-педагогічна діагностика. Київ : Преса України, 2005. 448 с

Данілавічютє Е. Особливі мовленнєві потреби: стратегія організації гуманістичного освітнього середовища. Гуманізація освітнього простору спеціальної та інклюзивної освіти: теорія і практика : колект. монографія / Е.А. Данілавічютє, С.П. Миронова, Н.Г. Пахомова, О.М. Таранченко [та ін.]. Рівне : Волинські обереги, 2020. С. 84–94.

Колупаєва А. Законодавче та нормативно-правове регулювання інклюзивного навчання в Україні у світлі освітнього реформування. Новітні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному просторі закладів загальної середньої освіти : збірник матеріалів. Дніпро, 2020. 327 с.

Миронова С. Підготовка вчителів до корекційної роботи в системі освіти дітей з вадами інтелекту : монографія. Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2007. 304 с.

Положення про інклюзивно-ресурсний центр. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 15 серпня 2021 р.)

Синьов В. Актуальні проблеми розвитку освіти дітей з обмеженнями життєдіяльності : Шлях від інституалізації до інтеграції. Київ, 2009. 112 с.

Стадненко Н. Методика діагностики готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2001. 20 с.

Трофименко Л. Шляхи подолання загального недорозвитку мовлення у дітей дошкільного віку : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 104 с.

Чеботарьова О., Гладченко І., Ярмола Н. Основи діагностичної діяльності корекційного педагога в роботі з дітьми з комплексними порушеннями розвитку : метод. рекомендації. Київ, 2019. 46 c.

Published

2021-10-27

How to Cite

БРУШНЕВСЬКА, І. (2021). ORGANIZATION OF A COMPREHENSIVE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASSESSMENT OF THE DEVELOPMENT OF A CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 205–211. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.30

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION