CRITERIA-DIAGNOSTIC COMPLEX FOR STUDYING THE CREATIVELY DIRECTED PERSONALITY OF A SENIOR PRESCHOOL CHILD IN ALTERNATIVE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS (USING THE EXAMPLE OF AN OUT-OF-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.1

Keywords:

creatively directed personality of a senior preschooler, extracurricular educational institution, technologies of forming a creatively directed personality

Abstract

The article is devoted to the study of the state of formation of the creatively oriented personality of a senior preschooler in an institution of extracurricular education. The authors rely on the basic provisions of psychological and pedagogical science, emphasizing the importance of preschool childhood as a period of intensive development of the psyche, the formation of the «I-concept», criticality and reflective thinking. The article considers the stages of experimental and experimental work, which include theoretical and methodological, experimental and technological and reflective stages.At each stage, various psychodiagnostic methods are used, such as the «Circle» test, the Vartegg test, the «Non-existent animal» method and others, to assess the creative abilities of children. The authors offer criteria and indicators of the formation of a creatively oriented personality, including cognitive-creative, competence-activity, social- communicative, motivational-motivational and emotional-volitional criteria.The levels of formation of the creatively oriented personality of a senior preschooler are determined: latent, unstable, expressed and dominant. The latent level is characterized by hidden features of the manifestation of the components of the creative personality, their partial absence. The unstable level involves situational manifestations of the signs of a creatively oriented personality. The expressed level is marked by stable manifestations of creative signs in all types of life activities. The dominant level is characterized by a clearly expressed system of values and creative orientation.The article also contains recommendations for the implementation of the technology of forming a creatively oriented personality in the practice of extracurricular educational institutions.Thus, the article is an important contribution to the development of the methodology of research and formation of the creatively directed personality of a senior preschooler, offering a systematic approach to the assessment and development of children’s creative abilities in extracurricular educational institutions.

References

Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Том 1. Чернівці : Бурек, 2015. 840 с.

Биковська О. В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : монографія. К. : ІВЦ ЛКОН, 2006. 356 с.

Піроженко Т. О. Особистість дошкільника : перспективи розвитку. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 136 с.

Пустовіт Г. П. Формування творчої особистості у позашкільних навчальних закладах: теоретичний аспект. Позашкільна освіта та виховання. 2007. № 1. С. 2–8.

Рейпольська О. Д. Особливості виховання ціннісного самоставлення у старших дошкільників та їх уявлень про самих себе. Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. М. Гоголя. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. № 3. С. 75–79.

Семенов О. С. Зміст діяльності закладу позашкільної освіти як основа формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника. Сучасна система освіти і виховання : досвід минулого – погляд у майбутнє : матеріали міжнародної наук.-практ. конф. Київ, 7–8 жовтня 2016. С. 111–114.

Семенов О. С. Індивідуально-типологічні особливості творчо спрямованої особистості старшого дошкільника. Проблеми розвитку творчої особистості дітей дошкільного віку : теорія, практика, перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Миколаїв, 3 квітня 2015. С. 123–128.

Семенов О. С. Концептуальні засади дослідження формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у закладі позашкільної освіти. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. Інститут проблем виховання НАПН України. Вип. 20. Кн. 2. Київ, 2016. С. 173–187.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості. К. : Міленіум, 2006. 346 с.

Published

2025-05-01

How to Cite

ALENDAR Н., SEMENOV О., & SEMENOVA Н. (2025). CRITERIA-DIAGNOSTIC COMPLEX FOR STUDYING THE CREATIVELY DIRECTED PERSONALITY OF A SENIOR PRESCHOOL CHILD IN ALTERNATIVE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS (USING THE EXAMPLE OF AN OUT-OF-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION). Acta Paedagogica Volynienses, (1), 3–15. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION

Most read articles by the same author(s)