КРИТЕРІАЛЬНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ КОМПЛЕКС ВИВЧЕННЯ ТВОРЧО СПРЯМОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНИКА В АЛЬТЕРНАТИВНИХ ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.1Ключові слова:
творчо спрямована особистість старшого дошкільника, заклад позашкільної освіти, технології формування творчо спрямованої особистостіАнотація
Стаття присвячена дослідженню стану сформованості творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у закладі позашкільної освіти. Автори спираються на основні положення психолого-педагогічної науки, підкреслюючи важливість дошкільного дитинства як періоду інтенсивного розвитку психіки, формування «Я-концепції», критичності та рефлективності мислення. У статті розглядаються етапи дослідно-експериментальної роботи, які включають теоретико-методологічний, експериментальний та технологічно-рефлексивний етапи.На кожному етапі використовуються різні психодіагностичні методики, такі як тест «Кола», тест Вартегга, методика «Неіснуюча тварина» та інші, для оцінки творчих здібностей дітей. Автори пропонують критерії та показники сформованості творчо спрямованої особистості, серед яких когнітивно-творчий, компетентнісно-діяльнісний, соціально-комунікативний, мотиваційно-спонукальний та емоційно-вольовий критерії.Визначені рівні сформованості творчо спрямованої особистості старшого дошкільника: латентний, нестабільний, виражений та домінуючий. Латентний рівень характеризується прихованими особливостями прояву компонентів творчої особистості, частковою їх відсутністю. Нестабільний рівень передбачає ситуативні прояви ознак творчо спрямованої особистості. Виражений рівень відзначається стійкими проявами творчих ознак у всіх видах життєдіяльності. Домінуючий рівень характеризується яскраво вираженою системою цінностей та творчою спрямованістю. Стаття також містить рекомендації щодо впровадження технології формування творчо спрямованої особистості у практику роботи закладів позашкільної освіти.Таким чином, стаття є важливим внеском у розвиток методології дослідження та формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника, пропонуючи системний підхід до оцінки та розвитку творчих здібностей дітей у закладах позашкільної освіти.
Посилання
Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Том 1. Чернівці : Бурек, 2015. 840 с.
Биковська О. В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : монографія. К. : ІВЦ ЛКОН, 2006. 356 с.
Піроженко Т. О. Особистість дошкільника : перспективи розвитку. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 136 с.
Пустовіт Г. П. Формування творчої особистості у позашкільних навчальних закладах: теоретичний аспект. Позашкільна освіта та виховання. 2007. № 1. С. 2–8.
Рейпольська О. Д. Особливості виховання ціннісного самоставлення у старших дошкільників та їх уявлень про самих себе. Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. М. Гоголя. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. № 3. С. 75–79.
Семенов О. С. Зміст діяльності закладу позашкільної освіти як основа формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника. Сучасна система освіти і виховання : досвід минулого – погляд у майбутнє : матеріали міжнародної наук.-практ. конф. Київ, 7–8 жовтня 2016. С. 111–114.
Семенов О. С. Індивідуально-типологічні особливості творчо спрямованої особистості старшого дошкільника. Проблеми розвитку творчої особистості дітей дошкільного віку : теорія, практика, перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Миколаїв, 3 квітня 2015. С. 123–128.
Семенов О. С. Концептуальні засади дослідження формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у закладі позашкільної освіти. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. Інститут проблем виховання НАПН України. Вип. 20. Кн. 2. Київ, 2016. С. 173–187.
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості. К. : Міленіум, 2006. 346 с.