TIME MANAGEMENT AS AN IMPORTANT COMPONENT OF A MODERN TEACHER’S ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.17Keywords:
management, time management, teacher, time management methods, time management technologiesAbstract
The results of the scientific search established the relevance of the problem of managing one’s own time in the activities of a modern teacher. To solve it, we analyzed the essence of the category of «time management» in scientific thought. The author’s interpretation of time management was formulated based on the results of such analysis. We consider it as the theory and practice of effective time management. The activity of managing one’s own time is a systemic formation, the structural components of which are: goal setting and planning; determining priorities and deadlines; using methods and technologies; analyzing the costs of time resources; self-organization and delegation of authority; eliminating unnecessary tasks and operations. This activity is based on certain principles and is implemented at the personal and corporate levels of time management.Purpose of the work are theoretical substantiation of the essence and disclosure of the applied orientation of time management in the activities of a modern teacher. The methodological basis of the study is the legislation of Ukraine on education, the professional standard «Teacher of a general secondary education institution», research by scientists in educational management and time management, scientific approaches (systemic, activity, competency-based) and methods of observation, conversation, questionnaire, analysis, synthesis, generalization and abstraction. The scientific novelty of the study lies in substantiating the essence, significance and applied orientation of time management methods in the activities of a modern teacher.Conclusions. The implementation of labor functions is closely related to the effective use of time management by a teacher. In our study, we consider this phenomenon as a theory and practice of effective management of one’s own time. Time management is ensured by adhering to certain principles and is implemented at the personal and corporate levels using appropriate methods and technologies.
References
Аллен Д. Як упорядкувати справи. Мистецтво продуктивності без стресу [Текст]. Київ : Вид. група КМ-БУКС, 2018. 392 с.
Андрюшко А. О. Що таке тайм-менеджмент: особистий тайм-менеджмент або як управляти своїм часом. URL: https://blog.agrokebety.Com/shcho-taketaym-menedzhment (дата звернення: 03.02.2025).
Беркмен О. 4000 тижнів. Тайм-менеджмент для смертних [Текст]. 2-ге вид. Київ : Лабораторія, 2022. 176 с.
Буняк Н. М. Тайм-менеджмент як інструмент підвищення ефективності діяльності підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 279–283. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/39.pdf (дата звернення: 05.02.2025).
Іваницька С. Б., Галайда Т. О., Толочій Р. М. Впровадження європейських методик тайм-менеджменту в Україні. URL: http://global-national.in.ua/archive/21-2018/58.pdf (дата звернення: 01.02.2025).
Керування часом. Вікіпедія – вільна енциклопедія : веб-сайт. 2024. URL: https://surl.li/zsznfy (дата звернення: 03.02.2025).
Лугова В. М., Голубєв С. М. Основи самоменеджменту та лідерства [Електронний ресурс] : навчальний посібник. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2019. 212 с.
Огінок С., Лесюк, А. Теоретико-методологічні основи аналізу поняття «тайм-менеджмент». Економіка та суспільство. 2023. Вип. 56. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-66 (дата звернення: 03.02.2025).
Остапйовський І.Є. Самоменеджмент сучасного педагога : освітня програма навчально-методичного семінару / ВІППО, 2024. URL: https://surl.li/sdqkri (дата звернення: 01.02.2025)
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». URL: https://mon.gov.ua/npa/pro- zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 02.02.2025).
Сухомлинський В. О. Листи до сина : вибрані твори. Т. 3. Київ : Рад. школа, 1976. С. 585–657.
Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи: вибрані твори. Т. 4. Київ : Рад. школа, 1976. С. 393–626.
Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві: вибрані твори. Т. 2. Київ : Рад. школа, 1976. С. 417–654.
Трейсі Б. Зроби це зараз. 21 чудовий спосіб зробити більше за менший час [Текст]. Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016. 112 с.
Шулежко В. Тайм-менеджмент. Методи управління часовим ресурсом. URL: https://surl.li/xyqqdx (дата звернення: 01.02.2025).