TO THE PROBLEM OF DEVELOPMENT OF FINE MOTOR SKILLS OF HANDS IN PRESCHOOLERS WITH SPEECH DISORDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.18

Keywords:

speech activity, fine motor skills of hands, senior preschool age.

Abstract

The purpose of the article is to analyze and substantiate the features of the development of fine motor skills of hands in children of senior preschool age with speech disorders. The study of the influence of the development of fine motor skills on speech impairment plays an essential role for correctional pedagogy. Disturbances in the development of the motor sphere of the child are successfully overcome and corrected, provided that early pedagogical assistance is provided to children. A favorable period for an active corrective and developmental impact on the violation of speech activity is the senior preschool age. Fine motor skills are one of the sides of the motor sphere, directly related to the mastery of objective actions, the development of productive activities, writing, speech of the child. Scientists believe that speech, like the entire cognitive sphere of a person, today has its highest forms of development due to labor, complex hand operations, starting with the development of fine and general motor skills. The formation and development of fine motor skills of the hands is closely related to the development of the left temporal and left frontal areas of the brain, which in turn are responsible for the formation of many mental functions. The results of the study show that the level of speech development in preschool children is always directly dependent on the degree of development of fine finger movements. Fine motor skills are the basis of development, are the foundation for the development of all mental processes (attention, memory, perception, thinking, speech). Children with speech disorders are characterized by a lag in the development of all types of motor skills – general, mimic, fine and articulatory, violations in the development of basic movements and their physical qualities, insufficient static and dynamic coordination of general and small movements, a decrease in speed and dexterity when performing exercises. Their constructive praxis is disturbed, which is mainly associated with underdevelopment of fine motor skills of the fingers.

References

Бадалян Л. О. Дитяча неврологія: Навчальний посібник. Київ : МЕД прес-інформ, 2016. 608 с.

Биковець Л. Л. Вплив рухів пальців рук на розумовий та мовленнєвий розвиток дитини дошкільного віку. Таврійський вісник освіти. 2015. № 2. С. 124–131.

Богуш А. М. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку: навч. посіб. К. : Видавничий дім Слово, 2019. 344 с.

Варій М. Й. Психологія: Навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2017. 288 с.

Коваль О. Тематичний словник-довідник з психології та педагогіки : навчальний посібник. Вид. 2-ге, доповнене та перероблене. Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 138 с.

Лепеха Л. П., Городиська М. Б. Логопедичні ігри в корекційній роботі з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення. Львів – Дрогобич : Посвіт, 2017. 76 с.

Логвиненко Т. Понятійно-термінологічний словник із корекційної педагогіки. Дрогобич, 2016. 164 с.

Логопедія. Підручник. Третє видання, перероблене та доповнене / М. К. Шеремет, В. В. Тарасун, С. Ю. Конопляста та ін.; за ред. М. К. Шеремет. Київ : Слово, 2017. 672 с.

Машталер А. С. Розвиток дрібної моторики у дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Таврійський вісник освіти. 2018. № 4. С. 242–247.

Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Т. 1 / Укладачі. В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Аконіт, 2018. 926 с. 11. Рібцун Ю. В. Дошкільнятко: корекційно-розвивальна та навчально-виховна робота з дітьми із фонетико- фонематичним недорозвитком мовлення : навч.-метод. посіб. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 192 с.

Сухомлинський В. О. Квітка сонця. Харків : Школа, 2017. 240 с.

Терлецька Л. Г. Вікова психологія і психодіагностика: навчально-методичний посібник. Київ : Слово, 2015. 608 с.

Published

2022-09-09

How to Cite

БРУШНЕВСЬКА, І. (2022). TO THE PROBLEM OF DEVELOPMENT OF FINE MOTOR SKILLS OF HANDS IN PRESCHOOLERS WITH SPEECH DISORDERS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 124–131. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.18

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION