ON THE ISSUE OF ORGANIZATION AND CONDUCT OF EDUCATION PRACTICE “EDUCATIONAL PROJECT TECHNOLOGIES”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-2

Keywords:

educational practice, projects, educational projects, project technologies

Abstract

Educational practices are one of the key types of activity of education seekers. During the practice, education seekers gain practical experience of their future profession. The authors reveal the meaning of the educational practice "Educational Project Technologies" and show its place in the training of teachers of computer science and physics of a general secondary education institution. Possible types of activity of education seekers during the practice are considered. Practical work of education seekers of pedagogical direction is especially useful because it allows them to be in two statuses at the same time: student and teacher. Project technologies are an effective tool for the development of general cultural, information and communication, communicative, interdisciplinary, social and project and technological competencies of education seekers.The paper presents a mental map illustrating the concepts of a project, educational project, project technologies, characteristics and classification of an educational project. The stages of project implementation are considered. The planning stage, which is the foundation of the successful implementation of any project, is detailed. It is emphasized that the implementation of an educational project is based on previously acquired primary knowledge, search and research work. The final result of project activity is a report with a presentation of the created IT product, which is implemented using the means of mastered information technologies (text file, presentation, program code, video, website, etc.).To test the implementation of educational projects according to the school curriculum, the following are proposed: development of an individual project “Our Assistant Computer” in computer science for grade 5; development of an individual project “Experimental Problem in Physics” in physics for grade 7; development of a collective project “We Buy Computers for School”. It is indicated what should be the result of each project.

References

Середня освіта. Фізика. Освітньо-професійна програма. Луцьк, 2024. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/opp_2024-3.pdf (дата звернення: 10.02.2024).

Технології проектування в практиці роботи загальноосвітнього навчального закладу: теоретико-практичний аспект: Посібник. К.: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2014. 336 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32309414.pdf (дата звернення: 20.02.2024).

Залозна С.В. Проектні технології у школі. На урок. Освітній проект URL: https://naurok.com.ua/metodika-vikoristannya-proektnih-tehnologiy-proekti-v-shkoli-288319.html 25 березня 2022 (дата звернення: 20.02.2024).

Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах. Монографія / В.М. Аніщенко, М.В. Артюшина, Т.М. Герлянд, Н.В. Кулалаєва, Г.М. Романова, М.М. Шимановський та ін.; за заг. ред. Н.В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2019. 208 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718498/1/%D0%9F%D1% 80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%201.pdf (дата звернення: 20.02.2024).

Лепко Г.В. Метод проектування в навчальному процесі», Вісник ВПІ, вип. 1, С. 161–163, Листоп. 2010. URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/1380 (дата звернення: 20.02.2024).

Мацюк В.М. Формування у студентів-фізиків педагогічних університетів готовності до організації дослідницької роботи з учнями / Нові підходи до організації та ефективного проведення практик в кризових умовах: Матеріали міжфакультетського навчально-методичного семінару. Тернопіль: Вектор, 2020. 60 с.

Донець Н.В., Трифонова О.М., Садовий М.І. Підготовка вчителів фізики до реалізації навчальних проектів у шкільному курсі фізики. Наукові записки. Кіровоград: РВВ КДПУ імені В. Винниченка 2015. С. 45–50.

Головіна Н.А., Головін М.Б., Калугіна І.М. Психолого-педагогічна навчальна практика – перший крок здобувача освіти для реалізації себе як педагога. «Наукові записки. Серія: Педагогічні науки». Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, № 212 (2024). С. 85–94. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1710/1678 (дата звернення: 20.02.2024).

Нові підходи до організації та ефективного проведення практик в кризових умовах: Матеріали міжфакультет. навч.-метод. семінару. Тернопіль: Вектор, 2020. 60 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23791) (дата звернення: 20.02.2024).

Возна З.О. Організація проєктної діяльності учнів : Навчально-методичний посібник для студентів освітнього ступеня «Магістр» денної та заочної форми навчання. Умань: «ВПЦ» Візаві, 2019.

Модельна навчальна програма «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.) URL: https://informatik.pp.ua/kabinet/programi/5-6-klasy/modelna-programa-informatyka-5-6-klasy-ryvkind/ (дата звернення: 20.02.2024).

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О.Я. 3-4 клас НУШ. URL: https://drive.google.com/file/d/1eOoYbHQJ8AqHVbxWXCHyNwItHZupDAjh/view (дата звернення: 20.02.2024).

Модельна навчальна програма фізика 7-9 класи автори: Максимович З.Ю., Білик М.М., Варениця Л.В., Коваль Г.С., Микитеєк О.М., Ординович М.Б., Созанський А.В., Шевців В.Ф. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fizyka-2023/Fizyka.7-9. kl.Maksymovych.ta.in.20.02.2023.pdf (дата звернення: 20.02.2024).

Давиденко (Давидьон) А.А. Експериментальні задачі з фізики для учнів 7 – 9 класу: Посібник для вчителів фізики: Чернігів, 1997. 44 с.

Кобель Г.П., Савош В.О. Експериментальний тур третього етапу LVIII та LIX Всеукраїнських олімпіад, з фізики / Педагогічний пошук № 4 (120). 2023. С. 71–73.

Published

2025-04-30

How to Cite

HOLOVINA Н., Mykola Г., OSTREI О., KOBEL Г., MARTYNIUK О., & MYRONCHUK Г. (2025). ON THE ISSUE OF ORGANIZATION AND CONDUCT OF EDUCATION PRACTICE “EDUCATIONAL PROJECT TECHNOLOGIES”. Physics and Educational Technology, (1), 10–19. https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-2

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>