EXPERIMENTAL PROBLEMS IN THE STRUCTURE OF PRACTICAL CLASSES OF THE UNIVERSITY COURSE OF PHYSICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-6

Keywords:

experimental problem, practical lesson, mechanics, molecular physics, problem situation

Abstract

The search for the optimal model of conducting a practical lesson in physics at universities is relevant. Based on the authors’ many years of experience in teaching physics in higher education institutions, it can be argued that the experimental skills of students need to be improved. The traditional structure of the educational process in higher education institutions involves the development of skills and abilities that a student needs to conduct experimental research during laboratory work, where, in most cases, his activity is reproductive, because it occurs in accordance with the algorithm proposed to him. The use of experimental problems in the structure of practical classes will help to successfully implement the relevant program learning outcomes. The use of experimental problems does not replace laboratory work and solving computational problems, but is their creative addition.The aim of the work is to show that the introduction of experimental problems into the structure of a practical lesson allows: to verify theoretical statements experimentally; to create a problem situation in the lessons, to develop creative thinking of the subject; to show the reality and validity of specific numerical values of physical quantities given in the problem condition. The novelty of this work is the idea of using experimental problems when conducting practical lessons in physics in a university course.In particular, experimental problems in mechanics and molecular physics are proposed, which can be successfully used when conducting practical lessons, their scientific and didactic functions are demonstrated. The content of a practical lesson using experimental problems is disclosed; examples of experimental problems are given. The advantages of combining practical lessons with experimental problems are highlighted: active learning, development of practical skills, deepening of understanding, development of research skills, increasing interest in physics. In general, experimental problems are an integral part of teaching physics. They combine theory with practice, making the learning process more effective.

References

Середня освіта. Фізика. Навчальний план. Луцьк, 2024. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1. amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/navchalnyy-plan-014.08so_bak_2024.pdf (дата звернення: 10.02.2024).

Головіна Н., Кобель Г. Задачі-моделі й моделі до задач. Фізика та освітні технології, 2021. № 2. С. 16–22.

Середня освіта. Фізика. Освітньо-професійна програма. Луцьк, 2024. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/opp_2024-3.pdf (дата звернення: 10.02.2024).

Кобель Г. П., Гоцик І. А. Експериментальне вивчення тертя. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Педагогічні науки: реалії та перспективи Серія 5. В.48, 2014. С. 69–72.

Садовий М.І., Вовкотруб В.П., Трифонова О.М. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: навчальний посібник [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.]. Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2013. 252 с.

Дідович М.М., Савченко В.Ф., Мельничук О.В. Методика навчання розв’язувати задачі з фізики: Навч. посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2012. 472 с.

Подласов С., Свердліченко Д., Матвійчук О. Експериментальні задачі з фізики в технічному університеті. Фізико-математична освіта. 2023. Т. 38, № 3. С. 50–56.

Martyniuk O. O., Martyniuk O. S., Muzykа I. O. Formation of informational and digital competence of secondary school students in laboratory work in physics. CTE 2020: 8th Workshop on Cloud Technologies in Education, December 18, 2020, p. 366–383. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper20.pdf

Герасимова К.В., Ткаченко Г.І. Практичні заняття з фізики із залученням демонстрацій у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта. 2021. Випуск 4(30). С. 29–33.

Фізика (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Локтєва В. М.) підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / Бар’яхтар В. Г. та ін.; за ред. Бар’яхтара В. Г., Довгого С. О. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 272 с.

Орищин Ю. М, Савош В. О. Балістичний маятник у лабораторному практикумі як приклад інтеграції знань з фізики. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. 2012. Вип. 99. Серія : Педагогічні науки. С. 258–263.

Published

2025-04-30

How to Cite

KOBEL Г., HOLOVINA Н., SAVOSH В., & MYRONCHUK Г. (2025). EXPERIMENTAL PROBLEMS IN THE STRUCTURE OF PRACTICAL CLASSES OF THE UNIVERSITY COURSE OF PHYSICS. Physics and Educational Technology, (1), 47–54. https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-6

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>