ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ЗАДАЧІ В СТРУКТУРІ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ УНІВЕРСИТЕТСЬКОГО КУРСУ ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-6Ключові слова:
експериментальна задача, практичне заняття, механіка, молекулярна фізика, проблемна ситуаціяАнотація
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ЗАДАЧІ В СТРУКТУРІ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ УНІВЕРСИТЕТСЬКОГО КУРСУ ФІЗИКИПошук оптимальної моделі проведення практичного заняття з фізики в університетах, є актуальним. Спираючись на багаторічний досвід авторів з викладання фізики в ЗВО, можна стверджувати, що експериментаторські вміння здобувачів освіти потребують вдосконалення. Традиційна побудова освітнього процесу в ЗВО передбачає розвиток умінь та навичок, які необхідні студенту для здійснення експериментальних досліджень, під час виконання лабораторних робіт, де, у більшості випадків, його діяльність є репродуктивною, адже відбувається відповідно до запропонованого йому алгоритму. Успішно реалізувати відповідні програмні результати навчання допоможе використання експериментальних задач у структурі практичних занять. Використання експериментальних задач не заміняє проведення лабораторних робіт і розв’язування обчислювальних задач, а є їх креативним доповненням. Метою роботи є показати, що впровадження експериментальних задач у структуру практичного заняття дозволяє: перевірити теоретичні твердження експериментально; створити проблемну ситуацію на заняттях, розвивати творче мислення ЗО; показати реальність та обґрунтованість конкретних числових значень фізичних величин, які наведені в умові задачі. Новизною цієї роботи є ідея застосування експериментальних задач при проведенні практичних занять з фізики в університетському курсі.Зокрема, запропоновано експериментальні задачі з механіки та молекулярної фізики, які успішно можна використовувати при проведенні практичних занять, продемонстровано їх наукові та дидактичні функції.Розкрито зміст практичного заняття з використанням експериментальних задач; наведено приклади експериментальних задач.Виділено переваги поєднання практичних занять з експериментальними задачами: активне навчання, розвиток практичних навичок, поглиблення розуміння, розвиток дослідницьких навичок, підвищення інтересу до фізики. Загалом, експериментальні завдання є невід’ємною частиною навчання фізики. Вони поєднують теорію з практикою, роблячи процес навчання ефективнішим.
Посилання
Середня освіта. Фізика. Навчальний план. Луцьк, 2024. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1. amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/navchalnyy-plan-014.08so_bak_2024.pdf (дата звернення: 10.02.2024).
Головіна Н., Кобель Г. Задачі-моделі й моделі до задач. Фізика та освітні технології, 2021. № 2. С. 16–22.
Середня освіта. Фізика. Освітньо-професійна програма. Луцьк, 2024. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/opp_2024-3.pdf (дата звернення: 10.02.2024).
Кобель Г. П., Гоцик І. А. Експериментальне вивчення тертя. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Педагогічні науки: реалії та перспективи Серія 5. В.48, 2014. С. 69–72.
Садовий М.І., Вовкотруб В.П., Трифонова О.М. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: навчальний посібник [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.]. Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2013. 252 с.
Дідович М.М., Савченко В.Ф., Мельничук О.В. Методика навчання розв’язувати задачі з фізики: Навч. посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2012. 472 с.
Подласов С., Свердліченко Д., Матвійчук О. Експериментальні задачі з фізики в технічному університеті. Фізико-математична освіта. 2023. Т. 38, № 3. С. 50–56.
Martyniuk O. O., Martyniuk O. S., Muzykа I. O. Formation of informational and digital competence of secondary school students in laboratory work in physics. CTE 2020: 8th Workshop on Cloud Technologies in Education, December 18, 2020, p. 366–383. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper20.pdf
Герасимова К.В., Ткаченко Г.І. Практичні заняття з фізики із залученням демонстрацій у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта. 2021. Випуск 4(30). С. 29–33.
Фізика (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Локтєва В. М.) підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / Бар’яхтар В. Г. та ін.; за ред. Бар’яхтара В. Г., Довгого С. О. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 272 с.
Орищин Ю. М, Савош В. О. Балістичний маятник у лабораторному практикумі як приклад інтеграції знань з фізики. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. 2012. Вип. 99. Серія : Педагогічні науки. С. 258–263.