КУЛЬТУРНИЙ ТУРИЗМ ЯК ЧИННИК КОМУНІКАТИВНОГО ОНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ: КУЛЬТУРНО-АНТРОПОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-41Ключові слова:
культурний туризм, міжкультурна комунікація, комунікативне оновлення особистості, екзистенція, культурна антропологія, соціокультурна аналітика, людина подорожуюча (homo viator)Анотація
Мета статті – висвітлення культурно-антропологічного аспекту туризму як чинника екзистенційно-комунікативного оновлення особистості.Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарній стратегії соціокультурної аналітики, в основі якої – синтез культурно-антропологічного, філософсько-культурологічного, історичного та соціологічного підходів. Наукова новизна полягає в концептуалізації культурного туризму як чинника екзистенційно-комунікативного оновлення сучасної людини через призму соціокультурної аналітики та культурно-антропологічного підходу.Висновки. Доведено, що культурний туризм може слугувати потужним каталізатором екзистенційно-комунікативного оновлення особистості, сприяючи розширенню світогляду, розвитку самосвідомості та покращенню навичок комунікації. Подорожі до нових культурних середовищ стимулюють переосмислення власних цінностей, вірувань та цілей, а також сприяють встановленню зв’язків з іншими людьми та культурами. Таким чином, культурний туризм є не просто відпочинком, а й потужним інструментом особистісного зростання та розвитку. Він дозволяє не лише збагатити свій культурний багаж, але й трансформувати власне життя, роблячи його більш усвідомленим, насиченим та значущим. Обгрунтовано, що важливим методологічним орієнтиром в такому дослідженні є культурно-антропологічний підхід, націлений на аналіз крос-культурної взаємодії з метою виявлення і глибшого осмислення універсальних патернів туристичної активності та специфічних особливостей, обумовлених етнокультурними відмінностями та унікальністю індивідуального людського досвіду подорожування.
Посилання
Божко Л. Д. Культурний туризм: від старого змісту до нової концепції. Культура України. Серія: Культурологія. 2016. Вип. 52. С. 90–102.
Бойко В., Далевська Н. Розвиток туризму після збройних конфліктів у різних країнах світу. Управління змінами та інновації. 2022. № 3. С. 5–10.
Вербицька П. Сутність поняття «культурний туризм» у сучасному науковому дискурсі. Historical and Cultural Studies. 2020. Vol. 7, No. 1. C. 12–16.
Глєбова А. О. Інноваційні технології у туристичній галузі. Економіка. Управління. Інновації. 2012. № 2 (8). С. 141–150.
Головей В. Ю. Інтернет-середовище як соціокультурний простір комунікації і творчості. Cultural and artistic practices: world and Ukrainian context [Андрущенко Т.А., Андрущенко В.А., Головей В.Ю. та ін.]. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. С. 98–123.
Дичковський С. І. Динаміка культурного потенціалу туристичних практик в контексті індивідуалізації буття сучасної людини. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 4. С. 11–20. DOI: https://doi.org/10.32461/2226- 3209.4.2020.219109
Козловський Є. В. Особливості використання технології доповненої реальності у сфері туризму. Культурологічна думка. 2017. № 12. С. 185–190.
Опейда А. Віртуальна подорож як сучасний різновид культурного туризму. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 134–139.
Пазенок В. С. Філософія туризму. К. : Кондор, 2004. 268 с.
Пархоменко Т.С. Антропологія туризму. Філософія туризму. Київ : Кондор, 2004. 268 с. URL: http://tourlib.net/books_ukr/filotur (дата звернення: 25.04.2025)
Сіверс В. А., Братусь І. В. Культурологічні аспекти туризму. Вісник національного авіаційного ун-ту. Київ, 2006. № 1 (3). С. 127–135. https://er.nau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ae7a1e0-dd80-4efb-95ca-a29ababb6a51/content
Холліс Дж. Мандрівка, яку ми звемо своїм життям: питання, які варто прожити. Пер. з англ. Ф. Левчук, Л. Купріна. Ужгород: Exist, ТОВ «РІК-У», 2021. 232 с.
Холліс Дж. Творити життя: знайти власний шлях. Пер. з англ. Л. Купріна; упоряд. С. Вайн. Ужгород: Exist, ТОВ «РІК-У», 2022. 240 с.
Aamir, S., Atsan, N., & Khan, M. S. Going Digital with Multisided-Platforms: Assessing the Innovation Adoption Process from the Perspectives of Travel Agents. Tourism and Hospitality Research. 2023. Retrieved from https://doi.org/10.1177/14673584231186535
ICOMOS, International Tourism Charter. 2002. Retrieved from https://www.icomos.no/wp-content/uploads/2014/04/ICTC-Charter.pdf
Maitland, R. Cultural tourism and the development of new tourism areas in London In Richards, G. (Ed.) Cultural Tourism: Global and local perspectives. New York: Haworth Hospitality Press. 2007.
Rehan Iftikhar, Mohammad Saud Khan & Khamsavay Pasanchay. Virtual reality tourism and technology acceptance: a disability perspective. Leisure Studies, 2023. 849–865. Retrieved from https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2153903
Richards, G. Cultural Tourism in Europe. Wallingford: CABI. 1996. P. 166-200.
Thomas, G. Challenges and Trends of Digital Innovation in the Tourism Sector: Contemporary Literature Review. Open Journal of Business and Management. 2024. 12, 179–190. Doi: 10.4236/ojbm.2024.121013
Timothy, Dallen J. Cultural Heritage and Tourism: An Introduction. Bristol, Blue Ridge Summit: Channel View Publications, 2020. https://doi.org/10.21832/9781845417727
Why we post: a global anthropological research project on the uses and consequences of social media. URL: https://www.ucl.ac.uk/social-historical-sciences/anthropology/research/why-we-post
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





