INNOVATIVE PRACTICES OF TRAINING ASSESSMENT AND ANALYTICAL COMPETENCE IN FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.4.19Keywords:
innovative practices, professional training, future primary school teachers, evaluation and analytical competence, innovative practices, project learning, game practices, quests, etc.Abstract
The relevance of the problem of using innovative practices in the process of forming assessment and analytical competence in future primary school teachers is due to the requirements of the Concept of the New Ukrainian School for the assessment of educational achievements of schoolchildren. The purpose of the article is to substantiate the use of innovative practices in the process of formation of evaluative and analytical competence in future primary school teachers. To achieve the goal, it became necessary to solve a number of tasks: 1) clarify the essence of the concept of "evaluative and analytical competence of the future primary school teacher"; 2) justify the use of innovative practices for the formation of evaluative and analytical competence in students of higher pedagogical education during the study of the educational component "Control and evaluation of educational achievements of students of primary education of the New Ukrainian School". In the process of scientific research, it was established that innovative practices are based on the use of innovative and proven methods and forms of professional training, which aim to achieve the most effective result of forming the evaluative and analytical competence of future teachers. Evaluative and analytical competence is understood as the formed ability of a primary school teacher to identify, analyze and evaluate the educational achievements of students through the use of various methods, techniques, types and forms of evaluation, encouraging them to self-assess their own achievements and mutual evaluation of their peers with further analysis. It was established that the use of such innovative practices in the educational process as the method of working in small (rotational) groups, game practices (business game, Kahoot), project learning, quests, the use of media aids in deepening and systematizing knowledge of the program material from the OC "Control and Evaluation educational achievements of primary education students of the New Ukrainian School" and the formation of evaluative and analytical competence in future primary school teachers.
References
Бартків О., Дурманенко Є., Дурманенко О. Підготовка майбутніх педагогів до використання інноваційних технологій в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка, випуск 62. Том 1. 2023. С. 98-102.
Дубіна О., Бурлаєнко Т. Реалізація методу «Критерійний калейдоскоп» у діяльності з обдарованою молоддю як інноваційна практика освіти. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Серія «Педагогічні науки», 2020. с. 50-59. : https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2020_2/9.pdf
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. К.: 2016. URL : https:// mon.
gov.ua/ storage/app/ media/ zagalna %20.
Лютко О., Зель В. Розвиток оцінювально-аналітичної компетентності педагога як умова дотримання професійного стандарту. Нова педагогiчна думка. 2022. № 2 (110). С. 8-13. : http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/439/638
Онопрієнко О. В. Контрольно-оцінювальна діяльність у новій українській школі: характеристика особистісних досягнень учнів. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3.
Покрова С. В. Оцінювально-аналітична компетентність у структурі професійної діяльності вчителя початкових класів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, № 90, 2022. С. 114-118 : https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/39284/Pokrova.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти : Наказ МОН України № 552 від 12.05. лип. 2023 р. : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: Наказ Міністерства освіти і науки України № 1225 від 29.08.2024 р. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinohostandartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Яструб О.О. Інноваційні технології формування в майбутніх учителів початкової школи громадянської компетентності. Інноваційна педагогіка, Випуск 59. 2023. С. 189-193 : http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/40.pdf
Яструб О.О. Контроль та оцінювання навчальних досягнень здобувачів початкової освіти Нової української школи:
силабус вибіркового освітнього компоненту для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта». Луцьк. 2024. 17 с.