SELF-EFFICACY AS AN ACMEOLOGICAL INVARIANT OF PROFESSIONALISM OF PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.6

Keywords:

self-efficacy, acmeological approach, professionalism, competence, preschool education specialist.

Abstract

The article is devoted to the study of the current problem of professional development of preschool education specialists. The effectiveness of the process of forming a specialist in preschool education is determined by his activity in the realization of personal and pedagogical potential, achievements of professional competence, social and personal maturity and the formation of self-efficacy in professional activities. Self-efficacy of a teacher is a main aspect in the effectiveness of educational activity in all its forms and determining factor in the formation competence of preschool education specialists. In spite of that low level of self-efficacy of significant part of the examined students-future teachers was found, which indicates the urgent need for its improvement Acmeological approach in the process of becoming a professional specialist in preschool education is one of the current approaches of today, which involves the study of man as a whole person. The article emphasizes that people with high self-efficacy set adequate goals of moderately high level of complexity, which in turn helps to strengthen self-efficacy in the process of achieving them. The article confirms that self-efficacy is a holistic, multicomponent, dynamic formation of personality. It is a systemic phenomenon that is clearly structured and performs certain functions in the process of professionalization of the future specialist. It is noted that it is possible to optimize the process of development of self-efficacy of a preschool education specialist within the framework of acmeological support of his activity. The article explains that the mechanisms of formation of pedagogical self-efficacy of future specialists of preschool education are self-knowledge of oneself as a future educator, reflection, self-assessment, self-regulation.

References

Bandura A. The exercise of personal and collective efficacy in changing societies Selfefficacy in changing societies. Cambridge Univ. Press. New York, 1995. Р. 1–45. 2. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifyingtheory of behavior change. Psychological Review. 1977. V. 84. P. 191–215.

Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка ; Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ : Аксіома, 2015. С. 57–69.

Жадленко І.О. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2017. 282 с.

Кремешна Т.І. Професійна компетентність як складник педагогічної самоефективності майбутніх вчителів музики. Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. 2006. Вип. 84. С. 60–64.

Кремешна Т.І. Педагогічна самоефективність: шлях до успішного викладання : навчально-методичний посібник. Умань, 2010. 168 с.

Кричевский Р.Л. Самоэффективность и акмеологический подход к исследованию личности. Акмеология. 2001. № 1. С. 47–52.

Ліпінська Н.Ф. Самоефективність особистості як джерело її активності. Вісник Одеського національного університету. Психологія. Одеса, 2014. Т. 19. Вип. 1. С. 180–185.

Макаренко І.Є. Роль самоефективності педагога в забезпеченні його високих професійних досягнень. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя, 2014. Вип. 37. С. 263–269.

Семенов О.С. Розвиток творчої особистості фахівця дошкільної освіти у процесі професійної підготовки. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць РВЦ МЕГУ ім. С. Дем’янчука. 2015. № 2 (14). С. 286–291.

Фаст О.Л. Формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів у професійній підготовці : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Волинський національний університет ім. Лесі Українки. Луцьк, 2012. 235 с.

Шапошник Д.О. Ресурси теорії самоефективності особистості у сучасній психології. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Психологія. 2011. № 937. Вип. 45. С. 302–305.

Published

2021-10-27

How to Cite

ТОМАШЕВСЬКА, І. (2021). SELF-EFFICACY AS AN ACMEOLOGICAL INVARIANT OF PROFESSIONALISM OF PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 35–42. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.6

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION