САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ЯК АКМЕОЛОГІЧНИЙ ІНВАРІАНТ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.6

Ключові слова:

самоефективність, акмеологічний підхід, професійність, компетентність, фахівець дошкільної освіти.

Анотація

Стаття присвячена вивченню актуальної проблеми розвитку професіоналізму фахівців дошкільної освіти. Результативність ефективного процесу формування фахівця дошкільної освіти визначається його активністю в реалізації особистісно-педагогічного потенціалу, досягненнями професійної компетентності, соціально- особистісної зрілості та сформованістю самоефективності в межах професійної діяльності. Самоефективність майбутнього педагога – головний аспект ефективності навчальної діяльності в усіх її формах та визначальний фактор формування компетентності фахівців дошкільної освіти. Низький рівень самоефективності значної частини обстежених студентів – майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти, свідчить про нагальну потребу його вдосконалення. Акмеологічний підхід у процесі становлення професіоналізму фахівця дошкільної освіти є одним із актуальних підходів сучасності, які передбачають вивчення людини як цілісної особистості. У статті наголошується на тому, що люди з високою самоефективністю ставлять перед собою адекватні цілі помірно високого рівня складності, що сприяє зміцненню самоефективності в процесі їх досягнення. Підтверджено, що самоефективність є цілісним, багатокомпонентним, динамічним утворенням особистості. Це системний, чітко структурований феномен, що виконує певні функції у процесі професіоналізації майбутнього фахівця. Зазначено, що оптимізувати процес розвитку самоефективності фахівця дошкільної освіти можна в межах акмеологічного супроводу його діяльності. У статті обґрунтовано, що механізмами формування педагогічної самоефективності майбутніх фахівців дошкільної ланки освіти є пізнання себе як майбутнього вихователя, рефлексія, самооцінка, саморегуляція.

Посилання

Bandura A. The exercise of personal and collective efficacy in changing societies Selfefficacy in changing societies. Cambridge Univ. Press. New York, 1995. Р. 1–45. 2. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifyingtheory of behavior change. Psychological Review. 1977. V. 84. P. 191–215.

Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка ; Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ : Аксіома, 2015. С. 57–69.

Жадленко І.О. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2017. 282 с.

Кремешна Т.І. Професійна компетентність як складник педагогічної самоефективності майбутніх вчителів музики. Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. 2006. Вип. 84. С. 60–64.

Кремешна Т.І. Педагогічна самоефективність: шлях до успішного викладання : навчально-методичний посібник. Умань, 2010. 168 с.

Кричевский Р.Л. Самоэффективность и акмеологический подход к исследованию личности. Акмеология. 2001. № 1. С. 47–52.

Ліпінська Н.Ф. Самоефективність особистості як джерело її активності. Вісник Одеського національного університету. Психологія. Одеса, 2014. Т. 19. Вип. 1. С. 180–185.

Макаренко І.Є. Роль самоефективності педагога в забезпеченні його високих професійних досягнень. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя, 2014. Вип. 37. С. 263–269.

Семенов О.С. Розвиток творчої особистості фахівця дошкільної освіти у процесі професійної підготовки. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць РВЦ МЕГУ ім. С. Дем’янчука. 2015. № 2 (14). С. 286–291.

Фаст О.Л. Формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів у професійній підготовці : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Волинський національний університет ім. Лесі Українки. Луцьк, 2012. 235 с.

Шапошник Д.О. Ресурси теорії самоефективності особистості у сучасній психології. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Психологія. 2011. № 937. Вип. 45. С. 302–305.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ТОМАШЕВСЬКА, І. (2021). САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ЯК АКМЕОЛОГІЧНИЙ ІНВАРІАНТ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 35–42. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають