ВИКОРИСТАННЯ МЕРЕЖЕВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ СПЕЦІАЛЬНИХ МЕТОДИК МАТЕМАТИЧНОЇ ТА ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 016 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.18Ключові слова:
спеціальна методика математики, спеціальна методика природознавства, спеціальна методика курсу «Я досліджую світ», електронні освітні ресурси, мережеві освітні ресурси, спеціальна освіта, підготовка здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освітаАнотація
У статті обґрунтовано актуальність теми публікації та її своєчасність і практичне значення; за результатами аналізу наукових джерел виявлено брак актуальних досліджень у контексті теми статті. У процесі наукового дослідження було актуалізовано дефініції та зміст феномену «інформаційно-комунікаційні технології» (ІКТ) та на його основі розроблено означення поняття «інформаційно-комунікаційних технологій навчання» як класу ІКТ, призначеного для вирішення освітніх завдань. У публікації увагу зосереджено на використанні ресурсів мережі Інтернет, котрі можуть бути використані при викладанні спеціальних методик математичної та природничої освітньої галузі у процесі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта. Зокрема, на основі аналізу змісту та функціонального освітнього навантаження електронних освітніх ресурсів, розроблено зміст мережевих освітніх ресурсів (МОР) як комплексів мережевих програмно-технічних засобів та електронних освітніх ресурсів у тому числі – засобів та ресурсів освітніх порталів (сайтів). Увагу було зосереджено на програмній складовій МОР. У процесі дослідження було виокремлено основні дидактичні завдання, які дозволяють вирішити мережеві окремі ресурси. Зокрема: 1) забезпечення доступу педагогів та здобувачів освіти до різноманітної навчальної, довідкової, просвітницької інформації поданої у різноманітній формі; 2) планування, організації та проведення освітньої діяльності; 3) підвищення якості навчального й виховного впливу, доповнення й урізноманітнення його засобів, стимулювання мотивації здобувачів освіти; 4) стимулювання прагнення до самоосвіти, сприяння формуванню індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта; 5) сприяння академічній мобільності, стимулювання спільної освітньої/ самоосвітньої діяльності здобувачів освіти тощо, – із виділенням конкретних МОР для вирішення цих завдань. А також – наведено конкретний приклад завдання із використанням МОР. Також було окреслено проблематику подальших досліджень у контексті теми публікації.
Посилання
Навчальний план підготовки бакалавра денної форми навчання за спеціальністю 016 Спеціальна освіта у Волинському національному університеті імені Лесі Українки (затвердженого у 2022 р.) URL: http://surl.li/eydqj(дата звернення 20.03.2023).
Гладченко І. В. Залучення дітей з особливими освітніми потребами до вивчення математики в умовах сім’ї: шляхи підтримки. Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу : Матеріали VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка НАПН України, м. Київ. 2022. С. 62–67. URL: https://ispukr.org.ua/?p=9597#.Y3tWEoNBzIU (дата звернення 20.03.2023).
Гладченко І. В. Корекційна спрямованість занять з формування елементарних математичних уявлень у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. № 104(4). 2021. С. 58–68. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v104i4.90 (дата звернення 20.03.2023).
Шавиріна К. О., Крамаренко Т. Г. Методика навчання математики учнів з особливими освітніми потребами засобами дистанційних технологій. Матеріали міжнародної науково-методичної конференції «Проблеми математичної освіти» (ПМО – 2019) (м. Черкаси, 11–12 квітня 2019 р.). Черкаси. 2019. С. 229–230. URL: http://difur.in.ua/wp-content/uploads/2019/04/pmo-2019.pdf#page=229 (дата звернення 20.03.2023).
Трикоз С. В. Використання цифрових технологій у ознайомленні дітей з порушеннями інтелектуального розвитку з природничими поняттями. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : Моделювання цифрового навчального середовища закладу загальної середньої освіти : зб. матеріалів всеукр. наук.- практ. семінару (Київ, 5 березня 2020 р.). Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ. 2020. С. 109–110. URL: https://lib.iitta.gov.ua/723265/ (дата звернення 20.03.2023).
Гусак Т.О. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Формування знань про довкілля засобами пізнавальних завдань» для 1–4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату : [Навчальний матеріал]. 2018. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711526 (дата звернення 20.03.2023)
Пігур О. В., Соколовська І.М., Лазорчин О. С. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Пізнай навколишній світ» для 1–4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату : [Навчальний матеріал]. 2018. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711527 (дата звернення 24.03.2023).
Наказ № 749 від 29.05.2019 Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до Положення про електронні освітні ресурси». Верховна рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0666-19#Text (дата звернення 24.03.2023).
Наказ Міністерства освіти і науки України № 836 від 19 вересня 2022 р. «Про затвердження типових освітніх програм для 1–2 та 3–4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб із порушеннями інтелектуального розвитку та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки України». Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. 2022. URL: http://surl.li/ftjul (дата звернення 24.03.2023)