ЗНАЧИМІСТЬ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ПРО ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В НАШ ЧАС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.6

Ключові слова:

Оцінювання, оцінка, педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського, концепція Нової української школи.

Анотація

За результатами аналізу концепції Нової української школи встановлено, що багато її положень є співзвучними з ідеями Василя Олександровича Сухомлинського. Новим для сучасних педагогів є впровадження формувального оцінювання навчальних досягнень школярів. Багато цінних думок про сутність та шляхи реалізації такого оцінювання можна почерпнути у працях Василя Сухомлинського. Аналіз його наукових робіт засвідчує, що формувальне оцінювання базувалось на любові до дитини, глибокому знанні її природи і потреб та педагогічному оптимізмі. У дослідженні також проаналізовано і розкрито погляди В.О. Сухомлинського на сутність та значимість оцінки, обґрунтовано взаємозв’язок між оцінюванням і рівнем домагань школярів. Актуальними для сучасної школи є поради В.О. Сухомлинського щодо оцінювання навчальних досягнень школярів і формування у них такої важливої якості як здатність до самоконтролю. Мета роботи. На основі аналізу творчого доробку В.О. Сухомлинського розкрити сутність та значимість феномену оцінювання навчальних досягнень школярів. Методологічною основою дослідження є нормативно-законодавче забезпечення оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, концепція Нової української школи, праці В.О. Сухомлинського, системний та компетентнісний підходи, а також наукові методи аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації. Наукова новизна дослідження полягає в встановленні внеску В.О. Сухомлинського в обґрунтуванні сутності, значимості та практичних механізмів реалізації проблеми оцінювання навчальних досягнень школярів. Висновки. Результати наукового пошуку дозволяють констатувати, що педагогічні ідеї В.О. Сухомлинського щодо організації оцінювання навчальних досягнень школярів носили інноваційний характер і не втратили значимості у наш час. Встановлено, що оцінювання носило формувальний характер і базувалося на любові до дитини, вірі у її здатність бути кращою, глибокому знанні дитячої природи і потреб особистості. Заслуговують на увагу поради Сухомлинського про сутність і значимість оцінки, взаємозв’язку оцінювання та рівня домагань особистості й конкретні рекомендації щодо оцінювання навчальних здобутків школярів.

Посилання

Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення 20.01. 2024).

Закон України Про освіту № 2145-VIII, від 05.09.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 25.01.2024).

Закон України Про повну загальну середню освіту № 463-IX, від 16.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 22.01.2024).

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти. URL: https: / / mon .gov.ua /storage /app/media/zagalna %20serednya /nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення 27.01.2024).

Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ЛТД, 2019. 208 с.

Підгорна О., Береговська Т. Що таке формувальне оцінювання, чому воно потрібне учням і які основні виклики. URL: https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vono-potribne-uchnyam-i-yakiosnovni-vyklyky (дата звернення 10.01.2024).

Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу : вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976. Т. 1. С. 408–637.

Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості : вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976. Т. 1. С. 5–206.

Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям : вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976. Т. 3. С. 7–279.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві : вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976. Т. 2. С. 417–654.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

ОСТАПЙОВСЬКИЙ, І., & ОСТАПЙОВСЬКА, Т. (2024). ЗНАЧИМІСТЬ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ПРО ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В НАШ ЧАС. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 37–41. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають