LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES OF FUTURE HIGHER EDUCATION ACQUIRES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.11

Keywords:

language competence, speech competence, educational and training exercises, tasks, communicative and speech competence.

Abstract

The article specifies the meaning of the concepts «language competence», «speech competence», traces the development of the formation of concepts «Language competence», «speech competence» in modern linguistics, clarifies the formation specifics of speech competence of students of non-philology specialties of higher education institutions. The interrelationship and nterdependence of concepts «language competence», «speech competence» in scientific intelligence are emphasized. At the same time, the authors of the article convincingly distinguish the analyzed terms on the basis of interpretations of concepts by modern linguists. Linguistic competence is proposed to be considered as a process and result of linguistic activity of an individual, knowledge of language norms, mastery of grammatical, stylistic, orthographic, lexical, and spelling skills; motivated need to study the Ukrainian language as the state language. Speech competence is defined as the ability to understand, perceive, reproduce what has been read or heard, to prepare one’s own statements in various genres, to use appropriate means of the Ukrainian language depending on the style of speech; edit both one’s own and others’ speech, perform self-monitoring based on the results of speech activity. In order to form language and speech competence of students of higher education of non-philology majors, it is advisable to perform exercises and tasks aimed at the development of speech culture, cleaning from slang, profanity - correcting language errors in word forms, word combinations , sentences; constructive tasks that involve working with the text on individual cards for the purpose of analyzing errors in the language of mass media and advertising, exercises for editing professional texts, tasks of a research and search nature, aimed at the development of communicative and speech competence.

References

Бабій А. П., Турлюк С. В. Комунікативна компетентність – основа професійної діяльності спеціаліста. Молодий вчений. 2023. № 1.1 (113.1). С. 1−5.

Вітюк В. Наукові основи формування правописної компетентності майбутніх учителів Нової української школи: монографія. Київ: Інтерсервіс, 2020. 416 с.

Волкова І. В. Сутність мовних компетентностей та їх проекція на методику навчання мови. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог : Вид-во НаУОА, 2017. Вип. 67. С. 73–76.

Демська-Кульчицька О. Мовна «competence» як об’єкт дослідження (проблема україномовного терміна). Мовознавство. Доповіді та повідомлення на IV Міжнародному конгресі україністів / Відп. ред. В. Німчук. Київ, 2002. С. 224–227.

Корніяка О. М. Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2016. Том V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 16. С. 82−92.

Пентилюк М. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [гол. ред. М.Т. Мартинюк]. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2014. Ч. 2. С. 290–297.

Прокопова О. П. Мовленнєво-комунікативна компетентність як одна із складових професійного становлення фахівця. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2010. Вип. 16. С. 54−57.

Сукаленко Т. М. Мовленнєва компетентність як складник професійної підготовки майбутніх фахівців фіскальної служби. Антропоцентрична скерованість сучасної наукової лінгвістичної парадигми: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих учених / за заг. ред. Н. В. Коч. Миколаїв: МСНУ імені В. О. Сухомлинського, 2017. Вип. 2. С. 219‒224.

Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості : соціопсихо-лінгвістичний аспект: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філол. наук: 10.02.02 «Російська мова»; 10.02.01 «Українська мова». Київ, 1994. 48 с.

Published

2024-05-08

How to Cite

СУКАЛЕНКО, Т., & ШПЕТНА, С. (2024). LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES OF FUTURE HIGHER EDUCATION ACQUIRES. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 75–79. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.11

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION