КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.8

Ключові слова:

кроскультурна компетентність, кроскультурна комунікація, майбутній фахівець, критерії кроскультурної компетентності, складники кроскультурної компетентності

Анотація

У статті уточнено зміст поняття «кроскультурна компетентність», проаналізовано основні складники кроскультурної компетентності крізь призму професійної підготовки майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей. Здійснено огляд праць українських науковців із питань вивчення кроскультурної компетентності. Комунікативну компетентність у роботі визначено як здатність здобувача вищої освіти ефективно вирішувати завдання в умовах міжкультурного спілкування, яке передбачає взаєморозуміння сторін та конструктивний діалог. Наголошено на тому, що основними елементами кроскультурної компетентності є знання (необхідна інформація для ефективної взаємодії); уміння (потрібні навички поведінки для ефективної взаємодії); мотивація; емпатія. Розглянуто складники кроскультурної компетентності: знання, вміння, мотивація, прихильність. Процес формування кроскультурної компетентності є спеціально організованою взаємодією викладача і здобувача, спрямованою на вирішення певних завдань, зокрема вміння визначати й аналізувати полікультурне освітнє середовище, презентувати власну культуру, розвивати культуру міжнаціонального спілкування. Зауважено, що майбутній фахівець повинен володіти не лише рідною мовою, але й кількома іноземними мовами, грамотно будувати усне та писемне мовлення, застосовувати ораторські методи й прийоми, володіти ефективними стратегіями і тактиками спілкування, вміти аналізувати необхідну інформацію та критично її осмислювати. Під час навчання майбутній фахівець повинен володіти мовними знаннями, навичками уживання мовних кліше відповідно до комунікативних ситуацій, уміти інтерпретувати поведінку співрозмовника, мати відповідні уявлення про історію і культуру народу тощо. Також варто враховувати як мовний складник кроскультурної компетентності, так і вміння послуговуватися набутими знаннями у різних комунікативних ситуаціях, здатність розуміти поведінку та особливості мислення іноземця. Перспективність подальших досліджень вбачаємо у вивченні мовної соціалізації особистості та виявленні рівнів сформованості кроскультурної компетентності здобувачів вищої освіти.

Посилання

Атрощенко Т. О., Качур Б. М., Качур М. М. Формування кроскультурної компетентності майбутніх керівників закладів освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2018. № 3. С. 7−12.

Баніт О. Кроскультурна компетентність сучасного топ-менеджера міжнародної компанії. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna . 2019. № 4. С. 173−181.

Білецька О. О. Міжкультурна компетентність фахівців у галузі міжнародних відносин як складова професійної діяльності. Питання культурології. 2017. № 33. С. 86–95.

Дудка Т. Ю. Структуротворчий характер кроскультурної компетентності крізь призму професійної підготовки викладачів вищої школи. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 2021. С. 26−27.

Іванов О., Іванова В. Кроскультурна комунікація в контексті мистецької діяльності. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. № 1 (68). С. 90−95.

Лашкіна М., Христокін Г., Васильченко В. Кроскультурні комунікації в цифрову епоху: актуальність в журналістській діяльності. Образ. 2023. Вип. 2 (42). С. 86−96.

Пальчикова О. О. Кроскультурна компетентність у навчанні української мови як іноземної. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2012. № 8. С. 319–326.

Сукаленко Т. Кроскультурна компетентність здобувача вищої освіти спеціальності «журналістика»: практичний аспект. Acta Paedagogica Volynienses. 2023. № 3. С. 71–77.

Чабак Л. Іншомовна кроскультурна компетентність як складова професійної компетентності здобувачів вищої економічної освіти. Фінансовий простір. 2019. № 1. С. 156−163.

Щетініна Л. В., Рудакова C. Г. Сутність кроскультурної компетентності: від теорії до практики. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5537 (дата звернення: 06.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

СУКАЛЕНКО, Т. (2024). КРОСКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 57–62. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають