РROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY GRADES FOR WORK IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.1

Keywords:

NUS teacher, tutor, facilitator, coach, mentor, moderator, advisor, supervisor, mentor

Abstract

The article highlights the issue of professional training of future primary school teachers to work in the New Ukrainian School. It is emphasized that the activity of the teacher of the New Ukrainian School should first of all be aimed at the versatile development of the personality of the students of primary education, at helping them in their personal development, at educating patriots, innovators, ready for conscious life choices and self-realization, labor activity and civic activity. In the scientific investigation, the main requirements and features of the preparation of future primary school teachers for end-to-end pedagogical activities in the New Ukrainian School were considered, and the list of socio-professional roles and tasks of the teacher of NUS was clarified. It is emphasized that a modern teacher should combine the following competencies: a tutor as a tutor who fills in the gaps in the subject competencies of students, a facilitator as an assistant in the process of group self-study, a coach as a trainer who inspires and motivates to achieve the goal and achieve the desired successful results, a mentor as a partner who sets the right achievable goals, helps to independently achieve positive results for individual growth, a moderator as a group leader, an organizer of conditions for successful learning, an adviser as an advisor, a consultant in the process of mastering an educational program, a supervisor as a professional consultant who helps, supports, teaches new things and shares experience in fulfilling the requirements of professional and educational standards. It is summarized that the performance of various socio-professional roles by the teacher, depending on the conditions and needs of the educational process, expands the professional capabilities of teachers and contributes to the versatile development of students of primary education, forms the ability to independently acquire knowledge, the desire for self-improvement and lifelong learning, readiness for conscious life choices, self-realization, future labor activity and civic activity.

References

Гриневич Л. Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. Всеосвіта. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/novi- profesijni-roli-i-zavdannasucasnogo-vcitela-v-kontekstikoncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html. (дата звернення: 03.05.2024).

Державний стандарт початкової освіти. (2018, 21 лютого). URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. (дата звернення: 11.06.2024).

Коноваленко Ю. Тьютори, едвайсери, коучі, фасилітатори, ментори, наставники – хто є хто? URL: https://osvitanova.com.ua/posts/1697-tiutory-edvaisery-kouchi-fasylitatory-mentory-nastavnyky-khto-ie-khto. (дата звернення: 10.05.2024).

Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей». https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 05.06.2024).

Новосад Г. Супервізори допомагатимуть педагогам НУШ втілювати ідеї та не вигорати. https://nus.org.ua/news/supervizory-dopomagatymut-pedagogam-nush-vtilyuvaty-ideyi-ta-ne-vygoraty/. (дата звернення: 14.06.2024).

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/Nakaz_2736.pdf. (дата звернення: 15.06.2024).

Швець Т. Тьюторські компетенції, або Чому не кожний вчитель може стати тьютором. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/1404-tiutorski-kompetentsii-abo-chomu-ne-kozhnyi-vchytel-mozhe-staty-tiutorom. (дата звернення: 11.06.2024).

Яким має бути вчитель Нової української школи? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vberzosvita.gov.ua/news/07-55-59-27-01-2018/https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/Nakaz_2736.pdf. (дата звернення: 10.05.2024).

Яким має бути сучасний вчитель? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvitoria.media/experience/yakym-maye-buty-suchasnyj-vchytel/. (дата звернення: 10.05.2024).

Published

2024-09-12

How to Cite

ВІТЮК, В. (2024). РROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY GRADES FOR WORK IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 3–8. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION

Most read articles by the same author(s)