ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.1

Ключові слова:

вчитель НУШ, тьютор, фасилітатор, коуч, ментор, модератор, едвайзер, супервізор, наставник

Анотація

У статті висвітлено питання професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в Новій українській школі. Закцентовано увагу, що діяльність учителя Нової української школи передусім повинна бути спрямована на різнобічний розвиток особистості здобувачів початкової освіти, на допомогу в їх особистісному становленні, на вихованні патріотів, інноваторів, готових до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. У науковій розвідці розглянуто основні вимоги та особливості підготовки майбутніх вчителів початкових класів до наскрізної педагогічної діяльності в Новій українській школі, уточнено перелік соціально-професійних ролей і завдань учителя НУШ. Наголошено, що сучасний вчитель має поєднувати в собі такі компетентності: тьютора як репетитора, який заповнює прогалини в предметних компетентностях здобувачів освіти, фасилітатора як помічника в процесі групового самостійного навчання, коуча як тренера, який надихає, мотивує до реалізації мети, досягнення бажаних успішних результатів, ментора як партнера, який ставить правильні досяжні цілі, рекомендує оптимальні шляхи їх реалізації, допомагає самостійно досягати позитивних результатів для індивідуального зростання, модератора як лідера групи, організатора умов для успішного навчання, едвайзера як радника, консультанта в процесі опанування освітньої програми, супервізора як професійного консультанта, який допомагає, підтримує, навчає нового та ділиться досвідом у виконанні вимог професійно-освітніх стандартів. Узагальнено, що виконання вчителем різних соціально-професійних ролей залежно від умов і потреб освітнього процесу розширює фахові можливості педагогів та сприяє різнобічному розвитку здобувачів початкової освіти, формує вміння самостійно здобувати знання, прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готовність до свідомого життєвого вибору, самореалізації, майбутньої трудової діяльності та громадянської активності.

Посилання

Гриневич Л. Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. Всеосвіта. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/novi- profesijni-roli-i-zavdannasucasnogo-vcitela-v-kontekstikoncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html. (дата звернення: 03.05.2024).

Державний стандарт початкової освіти. (2018, 21 лютого). URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. (дата звернення: 11.06.2024).

Коноваленко Ю. Тьютори, едвайсери, коучі, фасилітатори, ментори, наставники – хто є хто? URL: https://osvitanova.com.ua/posts/1697-tiutory-edvaisery-kouchi-fasylitatory-mentory-nastavnyky-khto-ie-khto. (дата звернення: 10.05.2024).

Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей». https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 05.06.2024).

Новосад Г. Супервізори допомагатимуть педагогам НУШ втілювати ідеї та не вигорати. https://nus.org.ua/news/supervizory-dopomagatymut-pedagogam-nush-vtilyuvaty-ideyi-ta-ne-vygoraty/. (дата звернення: 14.06.2024).

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/Nakaz_2736.pdf. (дата звернення: 15.06.2024).

Швець Т. Тьюторські компетенції, або Чому не кожний вчитель може стати тьютором. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/1404-tiutorski-kompetentsii-abo-chomu-ne-kozhnyi-vchytel-mozhe-staty-tiutorom. (дата звернення: 11.06.2024).

Яким має бути вчитель Нової української школи? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vberzosvita.gov.ua/news/07-55-59-27-01-2018/https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/Nakaz_2736.pdf. (дата звернення: 10.05.2024).

Яким має бути сучасний вчитель? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvitoria.media/experience/yakym-maye-buty-suchasnyj-vchytel/. (дата звернення: 10.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

ВІТЮК, В. (2024). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 3–8. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають